Vi ønsker IKEA velkommen, men ikke i matfatet

Årlig bygges det ned 10.000 dekar dyrka og dyrkbar jord i Norge. Det tilsvarer 1500 fotballbaner. Likevel insisterer IKEA og ledende kommunalpolitikere i Vestby samt andre interessegrupper å ofre 135 dekar av matjorda til varehus og garasjeplasser.

- Situasjonen i Vestby er bare et eksempel på hva som er i ferd med å skje i Norge og går på tvers av landets behov for økt matproduksjon og vern av matjord. Slike saker får vi flere av dersom vi ikke setter en stopper for dette nå, sier lederen av Norges Bondelag, Nils T. Bjørke.

- Bevaring av dyrka mark er utrolig viktig av hensyn til matproduksjonen. Jordvernet står altfor svakt i dag. Derfor har vi foreslått en egen lov som forbyr nedbygging av dyrka mark, sier lederen av Naturvernforbundet Lars Haltbrekken.

Som mye av jordbruksarealet i Vestby, består Delijordet av et tykt lag marint avsatt leirjord med et 25-30 cm matjordlag på toppen. Dette er prima dyrkingsjord for korn. Hvert år i all framtid kan dette jordet produsere korn til å forsyne 2.800 personer med brød. Dette er langt over landsgjennomsnittet.

Norges Bondelag og Naturvernforbundet mener at påstander som har kommet både fra ordføreren i Vestby og fra «Underskriftskampanjen for å få IKEA til Vestby» om at jorda ikke egner seg til matproduksjon har ikke rot i virkeligheten.

Derfor inviterer vi til en pressekonferanse på Vestby Prestegård den 09. april klokken 13:00

Program:

13:00 Velkommen

13:02 Video: Let’s talk about soil

13:08 Norges Bondelag, Nils Bjørke

13:18 Naturvernforbundet, Lars Haltbrekken

13:28 Bioforsk, Nils Vagstad

13:38 Pressen stiller spørsmål

- Enkelt å bygge i en kornåker
Rådmannen i Vestby er redd for at IKEA flytter utbyggingsplanene til en annen kommune dersom varehuskjeden ikke får innfridd sine krav om å bygge i et vernet jordbruksområde, mens veldokumenterte innsigelser fra flere hold møter døve ører hos ordføreren.

I fylkesmannens innsigelse går det frem at IKEA sa nei til andre alternativer til Delijordet på grunn av uvilje til å bygge ut i vanskeligere terreng og til å investere i bedre trafikkløsninger.

- Det er alltid enklest å bygge i flotte og flate kornåkre, men dersom varehuskjedenes profitt går foran hensynet til norsk matproduksjon, går landet i feil retning og det er overhodet ikke forenlig med Stortingets politikk, sier Bjørke.

Norges Bondelag og Naturvernforbundet er skuffet over kommunale politikere som legger seg paddeflate når en stor aktør ønsker seg noe. I denne saken, og i en rekke andre utbyggingssaker de siste årene, ser Bondelaget at Vestby kommune ikke tar hensyn til jordloven i sin arealforvaltning og planlegging.

Sett i lys av IKEAs ønske om å bidra til en bærekraftig utvikling og Vestbys posisjon som Norges kornkammer, stiller Bondelaget og Naturvernforbundet seg uforstående til påstander om at det er umulig å finne en annen lokalisering i kommunen. Særlig med tanke på at det fins 500 dekar annet ubenyttet næringsareal. Det vil verken gi tap av arbeidsplasser eller andre samfunnsmessige konsekvenser.

Jordflytting må utredes nærmere

IKEA hevder dessuten selv at etablering på Delijordet ikke kommer på tale dersom det ikke kan gjennomføres en vellykket flytting av dette jordbruksarealet og henviser til Bioforsk som sannhetsvitne for at en slik flytting kan gjennomføres.

Bioforsk selv er klare på at en slik flytting vil være langt fra uproblematisk, svært krevende, og må utredes nærmere, før en slik mulighet i det hele tatt kan vurderes.

- Å flytte jord, slik det er aktuelt ved en eventuell utbygging på Delijordet, er selvsagt teknisk mulig som et avbøtende tiltak. Men det vil under alle omstendigheter være svært krevende, og gjennomførbarheten og risikoen er ikke mulig å uttale seg konkret om før det er gjort grundige undersøkelser av både Delijordet og det nye erstatningsarealet, sier forskningsdirektør i Bioforsk, Nils Vagstad.

Norges Bondelag og Naturvernforbundet er i klar oppfatning at eksperimentell flytting av matjord med usikkert utfall ikke kan forsvares gjennom at det er akkurat Delijordet som «passer best med IKEAs parametre når det kommer til varehusutbygging» slik IKEA uttrykker det.

Bondelaget og Naturvernforbundet er likevel inneforstått med at et IKEA-varehus vil bety mye for arbeidsplassene og næringslivet lokalt. Vi ser derfor at Vestby kommune ønsker IKEA velkommen til å etablere seg alle andre steder enn på det lille vi har igjen av norsk matjord.

Kontaktpersoner:
Nils T. Bjørke, Norges Bondelag (leder): 901 50 624