EM lagene 2019

Laguttakene til europamesterskapet 2019 er klart. Både herre- og damelaget er tatt ut og i gang med forberedelsene til mesterskapet. EM år avholdes i år i Helsinborg, Sverige, hvor arenaen er Olympiarinken. Etter en femteplass i fjor har herrene et klart mål om medalje. Damelaget rykket i fjor opp fra b-gruppen og er klare for å konkurrerer mot de beste. Mesterskapet går fra 16. - 23. november.

For herrene består laget av Thomas Ulsrud, Steffen Walstad, Markus Høiberg og Magnus Vågberg. Med som reserve er Magnus Nedregotten. De  første fire utgjør til vanlig lag Minera Skifer som fra inneværende sesong har tatt skip Thomas Ulsrud inn på laget, mens Magnus Nedregotten fokuserer på mixed doubles med sin partner Kristin Skaslien.

Damelaget består av Kristin Moen Skaslien, Marianne Rørvik, Maia Hamre Ramsfjell, Pia Trulsen og Martine Vollan Rønning. De fire førstnevnte er det samme laget som har spilt de to siste EM sammen, mens Martine har kommet inn i år. Sist EM ble en stor suksess for jentene, da deltok de i b-gruppen og bortsett fra et tap for England, så vant de alle kampene. Dermed er de i år kvalifisert for a-gruppen hvor de møter de ni beste nasjonene i Europa.

Det kan bli et spennende EM med mye publikum, de to Svenske lagene er allerede storfavoritter til å ta europamestertittelen, damelaget på sin side er regjerende europamestere og olympiske mestere, i tillegg til andreplass i VM i fjor. Herrene er regjerende verdensmestere, sølv fra EM i fjor og sølv fra sist OL.

• walstad
  • ulsrud