Bane-NM 2016 arrangeres i Danmark 12-14. februar

Styret i Norges Cykleforbund har tildelt NM-Bane innendørs til Sandefjord SK. Mesterskapet vil bli arrangert på velodromen i Odense 12-14. februar.

De siste 3 årene har norgesmesterskapet på Bane vært arrangert på en velodrom i Polen, men i 2016 kommer mesterskapet nærmere Norge.

- Dette er starten på noe vi håper blir et langsiktig samarbeid mellom de nordiske sykkelforbundene. Danskene har allerede en kultur for- og internasjonale toppresultater innenfor bane. Med et tettere samarbeid håper vi å høste erfaringer fra våre danske naboer. Som et ledd i dette samarbeidet er det naturlig å legge fremtidige banesamlinger og norske mesterskap til Danmark, sier generalsekretær Bjørn Sætre.

- Vi jobber med full styrke

På sikt håper vi at naturlig nok at denne typen mesterskap kan arrangeres på norsk jord.

- Selv om vi nå får NM nærmere Norge, skulle vi aller helst sett at mesterskapet kunne vært arrangert på en velodrom her. Vi jobber med full styrke for å få på plass en bærekraftig finansiering av velodromprosjektene i Sola og Asker, sier Sætre.

• banesykling