Juniorjentene imponerte i sesongdebuten

Juniorjentene på Morgendagens Helter landslaget imponerte landslagslederen under søndagens Gent-Wevelgem. Selv om det ikke ble noe norsk toppresultat, satt fire av fem nordmenn med i finalen av rittet.

Det norske laget på fem ryttere totalt besto av hele fire førsteårsjuniorer.

- Jeg er veldig fornøyd med laginnsatsen. Vi hadde med fire førsteårsjuniorer, så vi var veldig usikre på hvordan nivået vårt var sammenlignet med konkurrentene. Det var over 160 ryttere til start, og at vi da har med fire ryttere inn i et redusert hovedfelt på ca 45 ryttere er veldig bra, sier landslagsleder Carl Erik Pedersen.

- Jentene løste planen vi hadde lagt på forhånd. Vi ønsket å ligge langt fremme på de smale- og vindutsatte veiene, noe som er spesielt viktig når feltet er så stort. Det føler jeg jentene løse på en god måte, sier Pedersen.

Teknisk uhell i finalen

I mål endte Amalie Lutro opp som beste norske på en 17. plass, mens den rytteren nordmennene egentlig skulle kjøre for i spurten fikk teknisk trøbbel.

- I finalen skulle vi kjøre for Martine Gjøs som vi antok var vårt beste spurter. Dessverre punkterte hun 4-5km før mål. Hun kom tilbake til feltet, men det kostet mye og hun rakk aldri å komme frem til spurten, sier Pedersen.

Neste ritt for juniorjentene er Energiwacht Tour som starter allerede 5. april.

Norske plasseringer Gent-Wevelgem:

Nr 17: Amalie Lutro - Stavanger SK
Nr 19: Pernille Feldmann – Stavanger SK
Nr 29: Martine Gjøs – Horten OCK
Nr 45: Hedda Wallstrøm Johansen – Grenland SK

Thale Bjerk – Bærum OCK syklet til mål et stykke bak hovedfeltet, men har ikke fått noen offisiell plassering.

Komplette resultater