​Mohr, Litlere, Moe og Aalrust vant den syvende Norgescupen i sykkelkross i Bergen.

Norgescupen i sykkelkross går mot slutten og denne helgen var det klart for de siste to rittene i Bergen. I Bergen hadde vinteren meldt sin ankomst i forkant av rittet. Løypen bar derfor preg av store mengder snø som ga rytterne en ekstra utfordring i den allerede svært tunge og tekniske løypen.

I K-Junior stilte kun Mari Mohr fra Stavanger SK til start, noe som betydde at hun hadde vunnet Norgescupen sammenlagt allerede før helgens ritt. Hun fikk derimot konkurranse fra K-senior rytterne, men måte slippe de tidlig ut på første runden. Dermed handlet det bare om å komme til mål og sikre seg seieren, noe hun klarte med glans.

Det var seigt å kjøre, men det var mulig å dra på på flatene. Hadde ikke mye kontroll ned bakkene. Satser på litt bedre forhold i morgen, sier Mohr.

I M-junior var det mer åpent om seieren da ingen av de store sammenlagt-kanoene stilte til start i Bergen. Erlend Nybø Litlere fra Bergen CK tok kommandoen fra start, tett etter fulgte Audun Gautestad, også fra Bergen CK. Gautestad jobbet hardt for å komme opp, men klarte ikke å få skikkelig kontakt med Litlere. Litlere tok med det seieren, knepent foran Gautestad. Tredjeplassen gikk til Einar Liseth Pedersen fra Åsane CK.

Det var morsomt å kjøre i dag, det gikk veldig bra, men var et utrolig tung føre, men jeg er veldig fornøyd med å ta seieren, sier Litlere

I K-Senior ble det en tett kamp mellom Ingrid Moe fra Bergen CK og Marit Sveen fra Rye SK. Kun disse to stilte til start i K-Senior. Moe fikk en liten luke på første runden, men Sveen var like bak og prøvde å få kontakt. Utover i rittet nærmet Sveen seg sakte men sikkert, spesielt i de tekniske partiene av løypa. Det var dermed duket for en tett duell på siste rundene. Moe klarte derimot å holde Sveen bak seg og tok seieren. Tar hun også seieren i morgen vil hun ta sammenlagtseieren i Norgescupen.

Jeg visste at Sveen var bedre enn meg i de tekniske partiene, men i den slake utforkjøringen så jeg at jeg fikk luke ned til henne. Litt ekstra utforende med så mye snø i løypa. Håper på ny seier i morgen så jeg klare å ta Norgescupen sammenlagt, sier Moe.

I M-Senior dro Håkon Lunder Aalrust fra Team Coop ifra på første runde. Bak fulgte Norgescup leder Morten Vaeng (Swix Hard Rock) og Henrik Lunder Aalrust (Asker CK). Håkon Aalrust oppretthold avstanden og ville med seier knappe kraftig innpå Vaeng i «sammenlagten» i Norgescupen. Vaeng måtte etter hvert slippe Henrik Aalrust i kampen om andreplassen. En tredjeplass ville bety at han mistet sammenlagtledelse i Norgescupen til Henrik Aalrust som kjørte glimrende og virket å ha god kontroll på seieren. I mål var han helt suveren og vant med klar margin ned til Henrik Aalrust. Tredjeplassen gikk til Morten Vaeng. Håkon Aalrust tok med det over sammenlagtledelsen i Norgescupen før det siste rittet i morgen.

Det var gøy. Håpte å ta trøya. Rittet kort oppsummert: kaldt, men veldig gøy, sier Aalrust.

K-junior

1) Mari Mohr (Stavanger SK)

M-junior

1) Erlend Nybø Litlere (Bergen CK)