NM i Kristiansand og NM i Levanger utsatt, Ringerike tar NM Landevei 2020

Under NCF sitt styremøte ble det i dag klart at NM Landevei i Kristiansand som skulle vært 14.-21. juni 2020 er blitt utsatt til 2021. Bakgrunnen for dette var arrangøren sitt ønske om å revitalisere NM uken, men regjeringen sine føringer med arrangementstopp frem til 15 juni, satt en stopper for dette. Det internasjonale sykkelforbundet (UCI) kom den 15. april ut med info om at den internasjonale mesterskapshelgen for landevei i 2020 blir 22.-23. august. Dermed ønsket Kristiansands CK å utsette sitt NM Landevei til 2021. Det er IL Sverre som er satt opp som NM Landevei arrangør i 2021, men styret i IL Sverre har sagt seg villig til å flytte sitt NM Landevei til 2022.

Dermed har det blitt jobbet for å finne en arrangør som kan komme inn å ta NM Landevei 22.-23. august. Ringerike SK, som arrangerte NM Landevei Fellesstart for junior og senior i 2019, har sagt seg villig til å påta seg arrangementet i 2020. TV 2 vil sende Fellesstarten for kvinner og menn senior live.

-Dersom nasjonale og lokale helsemyndigheter tillater et slikt arrangement i august, er Ringerike Sykkelklubb klar til å arrangere årets NM fellesstart. I utgangspunktet tenker vi å benytte samme løyper på Røyse som i fjor, men vi vil også se på andre løsninger. Vi hadde stor suksess med målgang på Hønefoss Bru i Tour of Norway i 2019, og det hadde vært spennende å få til noe tilsvarende for NM i år, sier Birger Hungerholdt.

-Vi er svært glad for at Ringerike SK enda en gang tar ansvar, og tar på seg NM Landevei Fellesstart. Dette er en viktig og ressurssterk klubb, sier Eystein Stokstad, Generalsekretær i Norges Cykleforbund.

-Det er fortsatt mye detaljer som gjenstår, og vi har mye jobb foran oss med tanke på de andre øvelsene, sier Cato Karbøl, Arrangementsansvarlig i Norges Cykleforbund.

Dette betyr at NorgesCup Landevei i Grenland SK er utsatt inntil videre.

Angående de andre øvelsene for NM Landevei, slik som tempo, lagtempo, gateritt og U23 fellesstart, er dette øvelser som blir jobbet med og mer info kommer.

Mer info og detaljer om NM Fellesstart kommer etter hvert.

• Andre sporter

Cato Karbøl