NM terreng rundbane: Seier til Fossesholm, Anmarkrud, Dahle Flesjå og Fagerhaug.

Det ble seier til Helene Marie Fossesholm, Jørgen Anmarkrud, Gunn-Rita Dahle Flesjå og Petter Fagerhaug i lørdagens norgesmesterskap i terreng rundbane på Lillehammer.

Kvinner junior elite: Det var ni ryttere i kvinner junior elite som skulle kjempe om seieren gjennom tre runder i rundbaneløypa på Lillehammer. Norgescup-leder Helene Marie Fossesholm gjorde slik som hun pleier; satte høy fart fra start og ristet av seg konkurrentene tidlig.

Dermed kunne Fiskum-rytteren juble over NM-gull i kvinner junior elite-klassen. Siri Aarthun Hodnesdal (Hafrsfjord SK) tok andreplassen og Berit Nordsæter Resell (TVK) tok tredjeplassen.

- Jeg tryna på den siste runden, så det var ikke så digg. Men jeg kjørte så godt jeg kunne, så jeg er fornøyd, sa Fossesholm.

Menn junior elite: Det var et sterkt startfelt med totalt 28 ryttere som kjørte fire runder på rundbanen. Feltet bestod av blant andre NorgesCup-leder Ole Sigurd Rekdahl og vinneren av den siste NorgesCupen på Konnerud, Jørgen Anmarkrud, som forøvrig tok sølvmedalje i fjorårets NM terreng rundbane (slått av Tobias Johannessen som i år kjører i senior-klassen). Etter den første runden hadde Anmarkrud etablert seg i ledelsen med 20 sekunder ned til Emil Ravnåsen Vangen. Deretter fulgte Gabriel Cornelis Slinger. Til slutt var det Jørgen Anmarkrud som tok førsteplassen med god margin. Emil Ravnåsen Vangen kom på andreplass (2:32 bak) og Tormod Weydahl tok tredjeplassen (3:26 bak).

Det var veldig tøft, men det var ekstremt gøy, sa en fornøyd Jørgen Anmarkrud.

Kvinner senior elite: Det var et startfelt med totalt 30 ryttere som kjørte fem runder på rundbanen. Feltet bestod av blant andre NorgesCup-leder Marit Sveen og den anerkjente terrengsykkel-profilen Gunn-Rita Dahle Flesjå. Dermed lå det godt til rette for et spennende ritt. Dahle Flesjå tok ledelsen tidlig. Elisabeth Sveum fulgte ca halvannet minutt bak etter to runder. Deretter fulgte Hildegunn Gjertrud Hovdenak, ca 2,5 minutt bak. Dahle Flesjå holdt unna konkurrentene og tok gullmedaljen. Hildegunn Gjertrud Hovdenak kjempet seg opp og tok andreplassen. Elisabeth Sveum kom på tredjeplass.

Jeg er litt stinn av trening og det merker jeg, men jeg kjente flyten og kjørte hardt. Perfekte forhold og rå løype, så dette var fantastisk, sa Dahle Flesjå.

Menn senior elite: Startfeltet bestod av 31 ryttere som skulle bryne seg på seks runder i rundbaneløypa. Blant de startende var NorgesCup-leder Erik Hægstad og regjerende norgesmester Petter Fagerhaug (begge for Lillehammer CK). Og det var nettopp disse to som etablerte seg i teten etter første runde. Et halvt minutt bak fulgte Martin Emil Siggerud, etterfulgt av Tobias Johannessen ca 10 sekunder bak. Etter tredje runde hadde Hægstad falt av teten, trolig grunnet tekniske problemer, og lå dermed 50 sekunder bak Fagerhaug. Til slutt var det Petter Fagerhaug som tok en overlegen seier. Martin Emil Siggerud kjempet seg til andreplass, etterfulgt av Erik Hægstad som tok tredjeplassen.

Det var fantastisk gøy! Jeg er superfornøyd. Har hatt en bra dag og kost meg i en super løype, sa Fagerhaug.

Kvinner junior elite topp 3:

1. Helene Marie Fossesholm (Fiskum IL Sykkel)
2. Siri Aarthun Hodnesdal (Hafrsfjord SK)
3. Berit Nordsæter Resell (TVK)

Menn junior elite:

1. Jørgen Anmarkrud (Konnerud IL Sykkel)
2. Emil Ravnåsen Vangen (Fiskum IL Sykkel)
3. Tormod Weydahl (Ottadalen SK)

Kvinner senior elite:

1. Gunn-Rita Dahle Flesjå (Sola Cykleklubb)
2. Hildegunn Gjertrud Hovdenak (Nesset CK)
3. Elisabeth Sveum (SK Rye Sykkel / Trek Topro)