Norske pallplasser i Europacupen BMX

Norske pallplasser i Europacupen BMX

Årets tredje og fjerde i europacupen i BMX ble kjørt i helgen. Både Tore Navrestad og Silje Fiskebekk sikret seg pallplass etter sterke prestasjoner.

Etter noen gode uker med trening hjemme skulle en tung treningsperiode avsluttes med Eurpacup i Nederland for våre beste BMX syklister.

- Noen ganger går det greit å stille til start med litt tunge bein så lenge trykket er der, men det kan bli tungt utover. På grunn av ekstremt kort tid mellom vært heat ble det etter hvert tungt for Tore på den første dagen. Til semien var han ferdig, helt kokt og klarte ikke ta seg videre. Han kjempet bra og ble nr5 bare 1 meter bak 4.plassen, så han var nære finaleplass, sier landslagsleder Sebastian Kartfjord.

Navrestad endte dermed på 10. plass lørdag.

Tredjeplass til Fiskebekk

I juniorklassen for kvinner gjorde Silje Fiskebekk på nytt et solid løp.

- Silje gjorde en oppskriftsmessig runde og ble nr 3. Hun er 1 av 3 som er et hakk bedre enn resten av juniorjentene, sier Karfjord.

Et skrittnærmere OL etter andreplass

På søndagens løp hevet Tore seg og kom seg greit til finalen.

- Tore kjører solid hele dagen. Han er fortsatt litt tung men med litt lengre pauser mellom hvert heat går det greit. I finalen viser han hva han er god for med 2. plass. Den andreplassen var også veldig viktig for OL kvalifiseringen, da vi manglet et toppresultat fra denne kategorien løp, forteller en fornøyd Kartfjord.

Silje var uheldig og veltet ut av finalen på søndagen. Hun fikk seg en trøkk, men med noen dager fri så håper vi hun er klart for verdenscup neste helg.

Relatert materiale

Norges Cykleforbund

Norges Cykleforbunds oppgave er å være en tilrettelegger for aktivitet i sykkelsporten. Vi skal sørge for at utøverne på våre landslag får de beste forutsetninger for å lykkes internasjonalt. Vi skal motivere og legge til rette for at klubbene våre har verktøyet til å skape gode treningsforhold og konkurranser for barn, ungdom og voksne.

Norges Cykleforbund
Ringeriksveien 179