Rekdahl, Hægstad, Fossesholm og Sveen ble norgesmestere i terreng rundbane Son 2019

Ole Sigurd Rekdahl, Erik Hægstad, Helene Marie Fossesholm og Marit Sveen vant NM terreng rundbane Son 2019.

I Kvinner junior var det aldri noen tvil om hvem som skulle ta hjem NM-gullet. Helene Marie Fossesholm fra Fiskum IL tok teten fra start og så seg aldri tilbake. Hun var godt fornøyd med rittet.

– Det var veldig tungt, men det er jo sånn det skal være når det er terrengsykkel. Noe annet ville vært rart. Men det var veldig gøy å vinne her, det betyr jo litt ekstra når man blir norgesmester, sier Fossesholm.

I Kvinner senior tok Marit Sveen for Romeriksåsen SK/Team Sørensen Racing tidlig ledelsen. Og selv om Elisabeth Sveum var kun 7 sekunder bak halvveis på den femte og siste runden, syklet hun i mål 27 sekunder før nevnte Sveum.

– Det er veldig gøy å bli Norgesmester, et mål jeg har hatt i mange år, forteller Sveen som var spent før start.

– Jeg har hatt en kriblende følelse i kroppen, men jeg kjente fort at det gikk fint i dag.

– Det blir veldig kult å kunne sykle med norsk mestertrøye fremover, avslutter Sveen.

I Menn junior ble det seier til Halden CKs Ole Sigurd Rekdahl. Han tok en tidlig ledelse og holdt unna helt til mål.

–Dette var utrolig gøy, alt klaffa i dag. Jeg kjørte hardt fra start og fikk 5-6 sekunder. Da bestemte jeg meg for bare å fortsette, og se hvordan det utviklet seg, forteller Rekdahl virkelig måtte ta i på slutten

– Jeg fikk kramper på slutten, så Erlend kom nærmere, da var det bare å gi alt.

I Menn senior ble det gull til Erik Hægstad fra Lillehammer CK. Det var lenge et jevnt løp, men da Emil Hasund Eid punkterte like før mål var det ingen tvil.

– Dette var digg, sier en fornøyd Hægstad. Han forteller om et ritt med mye rykk og napp.

– Det var en del lurekjøring, så jeg prøvde å kjøre billig de første rundene. Litt over halvveis begynte folk å dette av. Plutselig var det bare Emil og meg igjen. Etter det prøvde å støte fra flere ganger, men jeg fikk aldri mer en 10-20 meter. Jeg bestemte meg for å prøve å ta han de siste meterne. Dessverre så punkterte han, så da gikk det greit.

Resultater

Kvinner Junior