EM gull til Leknessund

Andreas Leknessund syklet inn til gull på dagens EM tempo for juniorer. Lagkamerat Søren Wærenskjold fulgte like bak på en sterk 5. plass.

- Det var et hardt løp, men veldig moro når man får sekundering på øret og hører at du sykler bra. Jeg var ganske nøye på åpninga og klarte å holde igjen selv om det føltes bra i starten. Med en kontrollert åpning skulle jeg i hvert fall ikke tape noe på slutten, og det ga meg håp når jeg ikke var så langt bak midtveis, oppsummerer en storfornøyd Andreas Leknessund.

Hovedmålet er VM i Bergen

Nå ser Leknessund frem mot VM tempo på hjemmebane i Bergen om en drøy måned.

- VM er det aller største målet, og EM blir et delmål i forhold til det. Det er et VM i på hjemmebane i Bergen som er det aller største. Nå har jeg i hvert fall selvtilliten, så nå er det hjem å trene og holde trøkket.

Solid debutant

Søren Wærenskjold er som førsteårs junior EM debutant. Han gjorde et kanonløp med 5. plass og beste tid blant rytterne på hans alder.

- Jeg er veldig fornøyd. Vi hadde egentlig ganske lik taktikk. Jeg liker å åpne ganske kontrollert for å kunne øke utover i rittet. Andreas har det ekstra trøkket og tok det til slutt hjem, sa Wærenskjold etter rittet.

- Det er lov å håpe

Fredag sykler Morgendagens Helter landslaget EM fellesstart her i Herning.

- Vi har i hvert fall åpnet bra, og så vet vi at de fire andre også er i bra form. Vi har prestert bra hele sesongen, så det er ingenting som tyder på at vi skal gjøre oss helt bort på fellesstarten heller. Det er lov å håpe der også, men det blir litt mer bingo enn i dag, sier Leknessund

Det er forventet at sidevind kan gjøre fellesstartene i EM ekstra utfordrende.

- Jeg liker sidevind og det blir viktig å sitte langt fremme. Vi må være offensive i tanketanken og det blir nok planen vår, sier Wærenskjold.

EM landevei fortsetter med temporitt for Menn U23, kvinner elite og menn elite torsdag.

Komplette resultater

Kai Lexberg