Flere norske medaljekandidater

Det er kun 6 dager igjen til sykkelfesten starter i Hafjell og Lillehammer. Terrenglandslaget har fått forberedt seg godt og gleder seg stort til VM på hjemmebane. Landslagssjef Eddy Knudsen Storsæter har forhåpninger om opptil flere norske medaljer.

-Gunn Rita er vår største favoritt og har kapasitet til å kjøre for gull. I de fire World Cup rittene hun har kjørt denne sesongen har hun 3 andreplasser og 1 tredjeplass. Senest i helgen bekreftet hun at formen er i rute med andreplass i WC avslutningen, sier landslagssjefen.

Når vi i tillegg tar med at de to andre jentene på pallen under helgens verdenscup stiller i U23 klassen under VM, seiler Gunn Rita frem som en av de store favorittene til VM gull på hjemmebane. Med norske øyne er det spesielt gledelig at vi har flere medaljekandidater.

-Sprinten er en annen øvelse hvor vi har medaljesjanser. Ingrid Sofie Bøe Jacobsen har to pallplasseringer i World Cup sprint(XCE) denne sesongen, og endte på en sterk fjerdeplass i sprintcupen sammenlagt. Dette viser at Ingrid er kapabel til en pallplass under VM sprinten kommende tirsdag, sier Knudsen Storsæter.

Norsk joker

Foruten Ingrid stiller også tidligere BMX syklist Sebastian Kartfjord(Sebbi) i herreklassen. Kartfjord deltok under OL i Beijing som BMX syklist, og viste under fjorårets WC sprint i Hafjell at han har mestret overgangen til terrengsykling godt.

-Sebbi har ekstrem kapasitet på akselerasjon og manøvrering i felt. Dette er ferdigheter som passer meget godt i sprint(XCE). Han ble vår beste utøver i WC Hafjell i fjor, samt at han ble norgesmester i sprint i sommer. Sebbi er en utøver som med maks uttelling kan overraske hele verdenseliten, sier Knudsen Storsæter.

Spennende U23 klasse

Det er knyttet stor spenning til våre norske utøvere under herrenes U23 ritt fredag 5. september. På start finner vi blant annet regjerende norgesmester Edvard Vea Iversen og Sondre Kristiansen som ble nummer 6 på EM tidligere i år:

-Det blir veldig spennende å se hva Sondre og Edvard kan få til på VM. Realistisk sett er en topp 10 plassering innen rekkevidde, men på en maksdag kan alt skje, sier en optimistisk landslagssjef.

• terrengsykling

Alle bildene som ligger på vår presseside er til fri bruk, så lenge Norges Cykleforbund krediteres ......................................................................................................................................................................

Eddy Knudsen Storsæter

Landslagssjef Terreng 90750868