Ingen deltakelse for terrenglandslaget i WC, EM og VM

Norges Cykleforbund har besluttet at Norge ikke deltar i de kommende WC, VM og EM i terrengsykling.

Beslutningen er tatt på bakgrunn av den generelle smittesituasjonen i Tsjekkia, Østerrike og Sveits, sett i sammenheng med de lokale smittevernstiltakene. Under WC i Tsjekkia, oppfattes tiltakene som svært mangelfulle av vårt medisinske støtteapparat.

Det er ulik praksis på hvordan UCI følger opp sine arrangementer når det kommer til smittevern. I landeveisritt er det svært streng praksis, i motsetning til tiltakene for terrengsykkelritt. Norges Cykleforbund har gjentatte ganger etterspurt nødvendig informasjon, for å sikre at våre utøvere og støtteapparat kan delta på en trygg måte. «Sikkerheten til våre utøvere og støtteapparat kommer alltid i første rekke», sier landslagssjef Eddy Knudsen Storsæter.

Informasjonen vi har fått fra arrangør og det internasjonale sykkelforbundet (UCI) har kommet sent og er etter vår mening mangelfull. En av årsakene til at vi ikke deltar, er bl.a. at det skal være frivillig å teste seg for utøvere og støtteapparat i forkant av arrangementene. Vi vil derfor ikke vite hvilke utøvere som har testet seg eller ikke.

I skrivende stund er det uklart hvilke konsekvenser situasjonen vil få for våre utøvere i 2021-sesongen. Vi kan gå glipp av mange UCI poeng som vil få betydning for kommende sesong. UCI har nå sendt ut en undersøkelse, hvor nasjonene kan gi sin tilbakemelding. Et av forslagene i undersøkelsen er at UCI rankingen for neste sesong skal basere seg på rankingen pr. 3. mars 2020.

Norges Cykleforbund mener dette forslaget er den eneste fornuftige løsningen slik rittsesongen har utviklet seg, og vil gi en klar tilbakemelding til UCI.

• Andre sporter

• terrengsykling