Sent angrep sikret Grøndahl Jansen NM gull

Amund Grøndahl Jansen fra Team Joker Byggtorget vant dagens NM fellesstart U23 i Bodø. Med seg på pallen fikk han lagkameratene Kristoffer Halvorsen og Markus Hoelgaard.

- Det var veldig gøy å vinne. Vi skapte rittet underveis, mens de andre lagene hele tiden var på etterskudd. For min del kunne jeg bare sitte på hjul hele dagen, og angrep egentlig bare en gang. Anders Skaarseth fra oss brukte mest krefter underveis, mens vi andre kunne sitte å vente og være freshe på slutten. Da ble det plutselig firedobbelt til slutt, sa en godt fornøyd Grøndahl Jansen etter målgang.

Amund Grøndahl Jansen angrep i bakken ca 8 km før mål, og opparbeidet seg raskt en luke til det forholdsvis lille feltet som var igjen. Han viste stor styrke med å holde feltet på avstand de siste kilometerne, og kunne juble over soloseier i Bodø. Like bak vant lagkamerat Kristoffer Halvorsen spurten i feltet, etterfulgt av Markus Hoelgaard på tredjeplass.

- All ære til Amund

Utøverutvikler i Norges Cykleforbund, Kai Lexberg var selv tilstede i Bodø og lot seg imponere over prestasjonen sin Grøndahl Jansen.

- Joker var på forskudd hele tiden og gjorde at de andre kontinentallagene måtte taue mye. Amund viser taktisk finnesse når han angriper akkurat i det Skaarseth og Foss blir innkjørt. All ære til måten han leser løpet på og den kjørestyrken han viser på slutten, oppsummerer Lexberg.

Han trakk også frem at været i dag gjorde rittet ekstra tøft. Det var lett regnvær, noe vind og 8 grader mens NM fellesstarten ble avholdt i ettermiddag.

Topp 3 NM fellesstarten U23

1. Amund Grøndahl Jansen, Team Joker Byggtorget