Skaarseth spurtslo Træen og tok NM gull

Anders Skaarseth vant dagens NM U23 fellesstart i Stjørdal etter å ha spurtslått Torstein Træen. Rasmus Tiller tok bronse.

Fellesstarten over 140 km ble kjørt forholdsvis kontrollert første halvdel, med noen mindre brudd som aldri fikk store ledelsen. Tobias Foss var lenge alene i brudd, men med 40 km igjen var det et samlet felt på rundt 40 ryttere som skulle kjempe om medaljene. På nest siste runde sprakk feltet oppi flere grupper etter hardkjør i bakkene, og en gruppe på 5 ryttere opparbeidet etter hvert en solid ledelse. Her satt Joker Icopal og UNO-X Hydrogen Development Team med to ryttere hver, mens Asbjørn Madsstue n fra Bygdø IL var noe mer overraskende den femte rytteren. Inn i bakken siste gang støtet Torstein Træen og fikk med seg Anders Skaarseth. Duoen holdt unna helt til mål, der Skaarseth viste seg som den raskeste.

- Det var godt å få en seier i år. Det mangla det, så det var digg. Planen på slutten var å riste av Syver Wærsted i siste bakke, og prøve å ta spurten i gruppen. Det fungerte bra det, sa en fornøyd Skaarseth etter seieren.

Landslagssjef Stig Kristiansen fulgte  dagens NM fellesstart tett og mente det var en fortjent seiersherre.

- Anders har vært en av de mest stabile U23 rytterne de siste årene, så velfortjent til han, oppsummerte Kristiansen.

Torstein Træen syklet inn til sølv, mens Rasmus Tiller spurtslo Wærsted og tok bronsemedaljen.

Topp 3 NM fellesstart U23

1. Anders Skaarseth, Lillehammer CK/Joker Icopal

2. Torstein Træen, Ringerike SK/ UNO-X Hydrogen Development Team

3. Rasmus Tiller, Lillehammer CK/Joker Icopal