Toppresultater i Utfor-verdenscupen

Isak Leivsson endte på 18. plass i menn elite og Brage Vestavik tok personlig beste og 7. plass i menn junior under helgens Verdenscup i Utfor. Konkurransen som var årets tredje WC runde og ble arrangert i Leogang i Østerrike.

Under helgens WC i Leogang stilte Norge med landslagsrytterne Isak Leivsson (senior), Henrik Myhrvold (senior) og Brage Vestavik (junior). I tillegg var Frida Rønning (senior) og Vera Leivsdottir (senior) utenfor landslaget.

To av fire ryttere videre til finale

Brage var først ute av de norske og kjørte inn til nok en soleklar finaleplass med sitt kvalifiseringsrun bare 6 sekunder bak pallen og 7. beste tid og med det klatret han opp en plassering fra treningsrunnet.

Like bra gikk det dessverre ikke med Frida og Vera som ikke ble blant de 15 som gikk til finalen på hhv. 19. og 29. plass. Frida var for øvrig bare 3 fattige sekunder fra å få delta i søndagens finale.

Blant Menn Elite fortsetter Isak å levere solid. Han falt ned noen plasser i kvalifiseringen sammenliknet med treningsrunnet sitt, men en solid 34. plass og ca. 11 sekunder bak ledende Aron Gwin er meget bra levert av vår beste mann. Henrik stilte dessverre ikke til start etter å ha pådratt seg sykdom gjennom helgen. Med dette hadde Norge med seg 2 ryttere til finalen på søndag.

Brage fortsetter å prestere på høyt nivå

Finale i Menn Junior startet på søndag 10:30, og vår mann Brage Vestavik skulle ut som syvende siste rytter basert på en snudd liste fra gårsdagens kvalifisering. Brage viser generelt god stabilitet og stigende form, og det var knyttet stor spenning til om trenden skulle fortsette. Etter et solid run klarer Brage å snike seg inn til bestetid, fattige 6 hundredeler foran daværende leder. Det betyr ny personlig beste for ham. Brage ble tilslutt nummer 7 og må se seg slått med 10 sekunder av kanadiske Finnley Iles, men med kun 5 sekunder opp til topp 3.

-Jeg er Stoka på en ny topp 10 plassering, og min beste WC-plassering så langt! Løypa var veldig tørr og rask. Følte jeg hadde et bra run, men gjorde noen småfeil. Jeg må bli flinkere til å tørre å kjøre i den høye hastigheten, sa Brage selv etter at han hadde summet seg litt etter målgang.

-Jeg har lært masse, og har ting og jobbe med. Også stoka på å fortsatt være i gruppe A! En bra helg, konkluderte vår beste junior før han gikk for å få med seg Menn Elite og lagkompis Isak.

Isak med en av sine beste plasseringer i karrieren

Vår neste rytter ut i søndagens finaler var Isak Leivsson. Isak har vist oss at han er å regne med og kan levere blant verdens topp 20 utforsyklister. Etter litt nølende start leverte Isak et kjempegodt run og kommer inn på en foreløpig andreplass, ett tidel bak tidligere lagkamerat Philip Atwill. Mellomtidene viser at Isak kjørte knallsterkt mot slutten av sitt run der han lå nesten 2 sekunder bak på split 2, og hentet nesten inn hele forspranget i siste halvdel av løypa. Resten av finalen var rask og tett blant verdens aller beste ryttere. Isak endte på en meget sterk 18. plass bare 8,6 sekunder bak vinner Aron Gwin og klatret med det imponerende 16 plasser opp fra kvalifiseringen. Fantastisk sterkt levert av landslagets mest rutinerte rytter.

-Jeg Koste meg hele helga egentlig, sa Isak når han skulle beskrive helgens prestasjoner.

-Løypa er gøy samtidig som jeg hadde ting på stell slik at jeg kunne pushe hardt. Siden jeg gikk for det i finalen skjedde det litt feil, men jeg er fornøyd med å pushe gjennom og legge ned et bra resultat, avslutter Leivsson.

En fornøyd landslagsleder

Alt i alt en meget bra helg for landslaget, og godfølelsen fortsetter i laget frem mot neste runde i Vallnord, Andorra. Landslagets leder er svært fornøyd med helgens prestasjoner.

-Brage har i år virkelig stabilisert seg som en av de beste juniorene, og i dag bekreftet han det nok en gang med 7. plass og beste resultat i verdenscup så langt i karrieren, oppsummerer landslagsleder Bjørn Ballangrud.

Superlativene sitter også løst hos landslagslederen når han skal kommentere Isak sin prestasjon.

-Rått kjørt av Isak i dag. 18. plass i et veldig tett race er vi veldig godt fornøyd med. Neste verdenscup er Andorra hvor han kvalifiserte som nr 15 i fjor, men tryna i finalen. Det blir ekstremt spennende å se hva han kan få til der med et slikt resultat for å booste selvtilliten, avslutter en entusiastisk landslagsleder.

I neste runde av WC beholder Brage sitt startnummer 8, mens Isak rykker opp til startnummer 24, med regjerende verdensmester Danny Hart på startnummeret bak. Neste WC går altså i Andorra og da er både DHI- og XCO-sirkuset samlet gjennom helgen. Det betyr at både landslagene i utfor og terreng skal samles. Uttak vil komme snart.

Norske plasseringer i WC Leogang.

Menn junior

7. Brage Vestavik, Mysen IF Sykkel