Uttak til EM Landevei

Norges Cykleforbund har tatt ut 11 ryttere til EM Landevei som arrangeres i Frankrike 14-18. september.

Som mange sikkert har fått med seg så ble mesterskapet flyttet fra Nice til Bretagne i august grunnet terrorfaren i Sør-Frankrike. Dette har skapt noen utfordringer for den norske troppen.

- En flytting så tett innpå mesterskapet har gitt oss en del utfordringer rent økonomisk- og logistikkmessig. Vi satt lenge med en stor regning for hotellovernattinger i Frankrike. Vi måtte holde oss innenfor våre økonomiske rammer og juniorklassene ble prioritert, etter som EM er en svært viktig utviklingsarena for disse rytterne. Vi hadde i tillegg økonomi til å sende noen U23 ryttere, sier sportssjef Hans Falk.

Det betyr at Norge sender en redusert tropp på U23 og ingen eliteryttere for verken damer eller herrer.

- Planen var i utgangspunktet å stille med ryttere i alle klasser, men flyttingen så tett på mesterskapet førte dessverre til at vi ikke får stilt med fullt lag i disse klassene, sier Falk.

Tre U23 ryttere

Katrine Aalerud blir den norske representanten på kvinnenes EM ritt. Hun ble mandag nummer tre på tempoetappen i Tour de Ardeche.

- U23 rytterne starter sammen med kvinner elite, men det kåres en egen U23 mester. Katrine har kjørt sterkt i Ardeche og tok bronse i NM tidligere i år, sier Falk.

Aalerud skal i likhet med Bjørnar Vevatne Øverland og Tobias Foss sykle både tempo- og fellesstartrittet. For U23 gutta er det to temposterke ryttere som er foretrukket.

- Det er disse to som har vært de sterkeste på tempo. I tillegg har også Rasmus Tiller vært med i diskusjonen. Foss ble nummer to på EM tempoen for juniorer i fjor, mens Bjørnar Øverland har vunnet flere temporitt mot den hjemlige eliten i år. Det er på U23-tempoen vi har størst spørsmålstegn i forhold til VM, sier landslagssjef Stig Kristiansen om uttaket.

Øverland og Foss er første og fremst i EM for å prestere på tempoen, men vil også delta på EM fellesstarten når de først er der.

- Håper på medalje

I juniorklassen for kvinner har vi to meget sterke ryttere i Susanne Andersen og Ingvild Gåskjenn.

- Gjennom sesongen har vi sett at det er disse to som er de sterkeste og som holder høy internasjonal klasse. Vi håper at vi på en topp dag kan få en medalje for juniorjentene, sier Hans Falk

Han har også forventninger til de norske juniorherrene.

- Her sender vi fullt lag. På tempoen har Iver Knotten flere internasjonale seiere, og på en bra dag skal han være med å kjempe om medalje. Leknessund har også gjort flere gode tempoer i år. På fellesstarten har vi sterkt lag som kan prestere med flere ulike rittutviklinger, sier sportssjefen.

Følgende ryttere er tatt ut:

Kvinner U23 Tempo og Fellesstart

Katrine Aalerud,  Bryne CK/ Region Sør