Uttak til EM og VM BMX

Europamesterskapet i BMX arrangeres i franske Bordeaux, der banen bygges midt i sentrum av byen. I år tas det ut samme «mesterskapstropp» til både EM og VM. Dette er for å ha fullt fokus på de som skal prestere i de to mesterskapene. Denne måten å gjøre det på er ny for 2017 og er en prøveordning. Alle i troppen har klart mer enn uttakskravet tilsier og er vurdert til å oppnå en topp 16 plassering i begge mesterskap av sportssjef og landslagsleder. Som kommunisert før sesong kan også utøvere utenfor landslaget kvalifisere seg inn til disse løpene, likevel er det utelukkende landslagsutøvere som er tatt med i troppen.

«Vi prøver å sette mesterskapene litt høyere i status enn tidligere år, men i år har vi vært bortskjemt med gode resultater der både Silje, Mathias og Tore har plassert seg på pallen i Europacup sammenheng", sier landslagsleder Sebastian Kartfjord . "Dette er en tropp som reiser til mesterskapene i hovedsak fordi vi tror de kan kjøre inn resultater - ikke for å lære eller hente erfaring", presiserer landslagslederen. "Banen i Bordeaux bygges for anledningen, mens Rock Hill i USA (VM) fortsatt er åpen noen dager ut i juli. Flere nasjoner har valgt å reise dit for å forberede seg, det har vi rett å slett ikke budsjetter til og skal i hovedsak forberede oss hjemme i Norge. Jeg tror likevel vi kan få en solid oppladning her hjemme og stille godt rustet til begge mesterskap", mener en optimistisk Kartfjord.

Følgende ryttere er tatt ut til EM og VM BMX:

Junior Dame:

Marita Laksesvela, Sandnes BMX

Silje Fiskebekk, Sviland BMX

Junior Menn:

Mathias Nærland, Sviland BMX

Elite Menn:

Tore Navrestad, Sviland BMX

• bmx

Alle bildene som ligger på vår presseside er til fri bruk, så lenge Norges Cykleforbund krediteres ......................................................................................................................................................................