Alt klart for tidenes karate NM i Bergen 29. mars

Det er duket for fart og spenning når Norges Kampsportforbund i samarbeid med Bjørgvin
Karateklubb arrangerer karate-NM for flere ulike karate disipliner lørdag 29.mars i Haukelandshallen i Bergen. Det er påmeldt hele 644 utøvere fra 137  klubber til mesterskapet, noe som er ny rekord. Det er ikke bare rekord-økning i antall deltakere, karate har også satt rekord i antall medlemmer. På de 40 årene siden forbundet ble stiftet har karate vokst jevnt. Det er nå oppe i  nesten 16.000 medlemmer som trener karate i regi av Norges Kampsporforbund.

Mesterskapet starter klokken 09:00 med konkurranse på åtte matteområder og avslutter med finaleshow på en matte fra klokken 18:00.

Det vil bli norgesmesterskap i semi- og fullkontaktkarate innenfor godkjente regelverk, herunder WKF (World Karate Federation), fullkontakt og shobu ippon.

Norges Kampsportforbund skal dele ut en kongepokal som skal gå til stevnets beste utøver uavhengig hvilket regelverk man konkurrer etter. Tidligere gikk kongepokalene i karate kun til de som konkurrerte etter regelverket til WKF karate.

WKF karate er den offisielle konkurranseformen som er anerkjent av IOC, mens fullkontakt og Shobu ippon er supplerende disipliner med egne konkurranseregler. Norges Kampsportforbund har mange tusen medlemmer som trener og konkurrerer fullkontakt og shobu ippon i en eller annen form.
Kampsportforbundet har samlet alle, og tilrettelegger nå for et felles Norgesmesterskap for alle karate disiplinene der Norges Kampsportforbud står som arrangør, mens Bjørgvin Karate klubb i Bergen er teknisk arrangør.

Media
Alt ligger til rette for at det vil bli mye action og mange spennende dueller. For det første er det knyttet stor spenning i forbindelse med hvem som kommer til å vinne kongepokalen og for det andre vil NM være uttak til nordisk mesterskap som arrangeres i Riga i april. I tillegg vil landslagstrenerne Wayne
Otto, Arild Lund og Morten Alstadsæther være tilstede under NM.

Sterk satsing på karate
Norges Kampsportforbund satser sterkt og vi har engasjert de beste som trenere for å kunne utvikle norsk karate, sier Sportssjef Dag Jacobsen i Norges Kampsportforbund. Vi har engasjert  Dr. Wayne Otto O.B.E (Officer of the British Empire) fra England som landslagstrener.

Dr. Wayne Otto har selv vært verdensmester og europamester ni ganger og er den mest suksessrike karateutøver i verden. I tillegg har forbundet Morten Alstadsæther og Arild Lund som trenere. Morten er tidligere europamester og har VM-sølv, mens Aril Lund  har sølv fra World Games. Arild er kanskje mest kjent fra tiden som landslagstrener da Norge vant individuelle gull og sølv i VM og tok gull i lag-EM for herrer.  Dr. Wayne Otto har blant annet laget nye utviklingstrapper for karate slik at alle som har lyst til å satse kan lastes ned denne som app.

Oversikt over klubber og deltakere ligger som vedlegg

• karate
  • nm