Martin Maurtvedt vant Kongepokalen i WTF-Taekwondo

Martin Maurtvedt fra Nesodden Taekwondo klubb vant Kongepokalen i WTF-Taekwondo etter at han vant finalen i klassen senior herrer -63 kilo mot Dagmawi Workneh Bitew fra Taekwondo Team Heimdal.

- Jeg er kjempefornøyd. Jeg måtte ta meg inn litt etter den første kampen, men er veldig glad at jeg endte i finalen med Dagmawi. Han er en veldig god fighter og det var en god kamp. I fjor tape jeg med et poeng mot han og han vant da Kongepokalen. Så det var deilig å vinne i år, sier en glad Norgesmester Martin Maurtvedt.

Marie Lemme fra Chon-ji Team Hokksund og Mikael Berg fra Tøyen Taekwondo klubb vant den prestisjefylte prisen som den Sør-koreanske ambassaden hadde satt opp til beste kvinnelige og mannlige juniorutøver. Et spesialdesignet diplom og gavekort på 1500 kr.

Nina Bansal som konkurrerer for Taekwondo Team Heimdal, og Joachim Wien som konkurrerer for Hwa Rang Team Drammen imponerte i mønsterkonkurransen ved å vinne gull i både individuelle klasser og i mixklassen.

Grorud Taekwondo klubb ble sammenlagt beste klubb i kamp, mens Hwa Rang Team Drammen ble beste klubb i mønster.

Det deltok 180 utøvere i Norgesmesterskapet som ble arrangert i Mjøndalshallen av Norges Kampsportforbund og Chon-ji Team Hokksund.

Taekwondo og konkurranser
Det er i hovedsak to ulike konkurranseformer i taekwondo: mønster og kamp

• Mønster: Utøvere konkurrerer mot hverandre ved enkeltvis å fremføre et innøvd program med taekwondoteknikker. Konkurransen er oppdelt i beltegrader, alder og kjønn. Den som oppnår høyest poengsum, vinner.

• Kamp: Utøverne konkurrerer direkte mot en motstander. Konkurransen er oppdelt i vektklasser for kvinner og menn. Man konkurrerer tre runder à to minutter. Den som får inn flest treff på motstanderen, alternativt knock-out, vinner kampen.

Det finnes to taekwondo organisasjoner. ITF og WTF. ITF Taekwond-Do praktiserer semikontakt, mens WTF Taekwondo praktiserer fullkontakt. Det er WTFs konkurranseform som står på OL-programmet.

• kongepokal
  • kampsport