Mønsterkursene har vært en suksess

Førstkommende helg arrangerer sportsavdelingen i Norges Kampsportforbund mønsterkurs i Steigen og i Oslo. Dette er de to siste kursene av en serie på fem for denne sesongen. Mønsterkursene har takket være at vi har hatt dyktige instruktører vært en suksess, sier sportssjef Dag Jacobsen som har stått for prosjektet

Nina Bansal, Kristin Vo og Thomas Jensen har vært instruktører, de har gjort en kjempe jobb. De har klart å samle nesten 200 deltakere til de fem kursene.

Vi ser allerede effekten av kursene for på taekwondo stevnet i Drammen nesten helg er det påmeldt 226 utøvere, og 34 lag i mønster noe som er ny rekord. Etter stevnet i Drammen vil landslagstrener Jan Åge Østby ta ut laget som skal delta i nordisk mesterskap i Finland. Planen er at Norge skal stille med en stor tropp i mønster i nordisk i slutten av mai. Etter stevnet i Drammen kommer vi også til å ta ut et rekrutteringslag i mønster som vi få ekstra oppfølging, sier sportssjefen som er glad for at flere vil delta i mønsterkonkurranser.

Målsettingen med mønsterkursene er få frem utøvere som etter hvert kunne tenke seg å satse på en internasjonal karriere, sier Jacobsen. I slutten av april har vi EM i mønster i Spania. Norge deltar med Nina Bansal fra Mudo Torshov og Joachim Wien fra Wha Rang Team Drammen som vant gull i Belgia Open i par sist helg.

Det er fortsatt noen ledige plasser på kurset i Steigen. Påmelding kan gjøre her https://response.questback.com/norgeskampsportforbund/poomsae/

Landslagsutøver Nina Bansal er instruktørene

Taekwondo og konkurranser
Det er i hovedsak to ulike konkurranseformer i taekwondo: mønster og kamp.
• Mønster: Utøvere konkurrerer mot hverandre ved enkeltvis å fremføre et innøvd program med taekwondoteknikker. Konkurransen er oppdelt i beltegrader, alder og Den som oppnår høyest poengsum, vinner.

• Kamp: Utøverne konkurrerer direkte mot en motstander. Konkurransen er oppdelt i vektklasser for kvinner og menn. Man konkurrerer tre runder à to minutter. Den som får inn flest treff på motstanderen, alternativt knock-out, vinner kampen. ITF praktiserer semikontakt, mens WTF praktiserer fullkontakt. Det er WTFs konkurranseform som står på OL-programmet.

Mediaguide finner du her