Tøff trekning for Norge i Karate EM

Norge har fått en tøff trekning i europamesterskapet for juniorer som arrangeres i Lisboa denne helgen. Det deltar hele 45 nasjoner i mesterskapet. I fjor vant Åsmund Slettevold fra Os vant bronse i klassen -76 kilo. I år har Åsmund Slettevold gått opp en klasse og skal konkurrere i tungvektsklassen.

Norge satser på karate
Norges Kampsportforbund satser sterkt på karate, og har engasjert  Dr. Wayne Otto O.B.E. (Officer of the British Empire) fra England som eksperttrener. Wayne Otto er med blant annet ni VM-gull den mest suksessrike karateutøver i verden. Han har tidligere vært landslagstrener for England, og er hedret av dronningen i Storbritannia for sin innsats innen karate.

Målsettingen er at i løpet av noen år skal vi kunne være med å kjempe om medaljer i EM og VM i karate.  Karate er en IOC idrett som er stor internasjonalt og i Norge.  I Norge er det over 16.000 utøvere som trener karate i kampsportforbundet.

Kadetter:
Daniel Cho Johnsen , -57kg, Sentrum Kampsport Senter Sarpsborg  skal møte Christos Ioannoy fra Kypros i sin første kamp. Vinner han kampen skal ha møte vinneren mellom Jordan Neves fra Luxemburg og Pilip Novak fra Kroatia i neste kamp. Det deltar 31 utøvere i klassen.

Ole Christian Hansen ,-63kg, Sentrum Kampsport Senter Sarpsborg skal møte George Braykov fra Bulgaria i sin første kamp. Vinner han kampen skal han møte vinneren mellom Niklas Hoermann fra Makedonia og Asterios fra Hellas i neste kamp. Det er 31 utøvere i klassen.

Haakon Karstensen ,-70kg, Skedsmo karate klubb skal møte Vladimir Gaspar fra Kroatia i sin første kamp. Vinner han kampens skal han vinneren mellom Mario Hodzic fra Makedonia og Johnathan Gilmour fra Skottland i neste kamp. Det er 33 utøvere i klassen.

Junior:
Jonathan Pedersen , -60kg, Skedsmo karate klubb skal møte Daniele Simmi fra  Italia i første kamp. Vinner han kampen skal han møte vinneren mellom Louis Gainza fra Spania og Thomas Silvia fra Portugal. Det er 33 utøvere i klassen.

U21:
Maria Roll , -60kg, Mizuchi karate klubb skal møte Karen Jimenez Gomez far Spania i sin første kamp. Vinner hun skal hun møte Julia Priewasser fra Østerrike i neste kamp som har fått walkover. Det er 33 utøvere i klassen.

Lotte Andersen, +60kg, Stavanger karate klubb hun skal møte Danka Zoric fra Kroatia i sin første kamp. Vinner hun skal hun møte Nevena Nikolic fra Serbia som har fått walkover. Det er 23 utøvere i klassen.

Halvor Grønvold , -78kg, Tiger karate klubb skal møte Mattias Pedersen fra Danmark i sin første kamp. Vinner han kampen skal han møte Mikael Wood fra Finland i neste kamp som har fått walkover. Det er 34 utøvere i klassen.

Åsmund Slettevold, +78kg, Os karate klubb skal møte Filip Glatz fra Slovakia i sin første kamp. Vinner hans kal han møte vinneren mellom Sanin Kanlic fra  Bosnia-Hercegovina og Szymon Olowski fra Polen i neste kamp. Det er 30 utøvere i klassen.

Tidskjema
Kadettene konkurrerer på fredagen, mens juniorene skal konkurrere på lørdag. De som konkurrerer i U21 skal konkurrere på søndag.

Rankingliste ligger her

man kan se kampene live her https://www.sportdata.org/wkf/set-online/veranstaltung_info_main.php?active_menu=calendar&vernr=2&ver_info_action=livestream#a_livestream

Trekningslistene ligger som vedlegg

• karate