TITTELFORSVARER: Smørås Skolemusikk fra Bergen er tittelforsvarer under NM skolekorps brass. Korpset deltok under EM brass i Sveits tidligere i år, der de ble nr tre.

111 korps og drilltropper klare for NM i helgen

NM skolekorps er for mange unge årets avslutning på korpssesongen og ett av mange høydepunkter i en lang korpssesong. Lørdag 22. juni er det 66 korps i brass og janitsjar som konkurrerer. Fra fredag 21. til søndag 23. juni skal 45 drilltropper i aksjon under NM.

NM skolekorps foregår i to ulike byer. Brassbandene konkurrerer i Stavanger. Her er 34 korps med i fire ulike divisjoner. I Larvik skal 32 janitsjarkorps kjempe i like mange divisjoner, mens hele 45 drilltropper deltar på NM korpsdrill. Her er det totalt 525 startnummer, så her starter konkurransen fredag kl 17, og først på søndag kl 19 er det klart for premieutdeling.

Hans Majestet Kongens Garde stiller både med musikkorpset og drilltroppen i Larvik. Drilltroppen vil gjøre en oppvisning på Fram stadion på lørdag ettermiddag, og på festkonserten er det Gardens musikkorps som står for det musikalske. Her vil det også være solister, blant annet pur unge Florian Rademacher Krogsæter på althorn, som ble kåret til Årets musiker under Ungdommens Musikkmesterskap i januar.

Resultater fra alle konkurransene sendes live på NMFs facebookside. I tillegg kommer resultatene fortløpende i appen program.no.

Pressemelding med resultater fra NM skolekorps brass og janitsjar blir sendt ut lørdag kveld.
Pressemelding med resultater NM korpsdrill blir sendt ut søndag kveld.

Vår visjon er "alle snakker korps". Våre verdier er "engasjert, inkluderende, inspirerende".

Finn Arne Dahl Hanssen

Daglig leder NMF Sør + 47 909 56 893