260 korps til Bergen og Landsfestivalen 2018!

260 korps til Bergen og Landsfestivalen 2018!

Fra torsdag 28. juni til søndag 1. juli er det Landsfestival for korps i Bergen. 260 korps fra hele landet kommer, og sammen med store og kjente artister skal de gi byen en musikalsk fest av de sjeldne.

Gjennom hele Landsfestivalen blir det avhold NM skolekorps brass og janitsjar i Grieghallen og på Scandic Ørnen, samt NM korpsdrill i Sotra Arena. Det blir nattkonserter i Johanneskirken med blant andre Ole Edvard Antonsen og Hans Majestet Kongens Garde, byspillinger i Bergen sentrum, aspirantfabrikk med Brazz Brothers og ikke minst – verdens største tromme blir å finne på Festplassen! Trommen veier hele 3000 kg, er 10 meter i diameter og er tilgjengelig for alle!

Festivalen åpnes torsdag ettermiddag med fanfare med 100 trompetister på Fløyen sammen med Ole Edvard Antonsen, før åpningskonserten overtar på Torgallmenningen. På scenen står Dragefjellet Musikkorps, Tine Thing Helseth, Lørenskog Drumline, Spjelkavik Drill, Skage Rollheim Larsen, Mathea-Mari Glittenberg og Fieldband Foundation National Band fra Sør-Afrika. Konferansier er Markus Bailey.

Fredag er det musikerfest for deltakerne på Koengen, med blant annet konserter med Ole Edvard Antonsen og Prinsens Musikkorps fra Danmark. Garden storband samt slagverksensemble fra Sjøforsvarets Musikkorps står også på scenen, før det blir konsert med The Main Level. Det blir aktiviteter for de minste, med magikeren Guilherme Curty i Borggården og kampoppvisning, prøving av rustning og bueskyting ved Bergen bymuseum.

Lørdag er den store konsertdagen, og på scenen på Torgallmenningen finner vi først HMK Garden, før det senere er duket for familiekonsert med Sjøforsvarets Musikkorps, Marianne Juvik og barnekor. Tema for konserten er musikk fra Astrid Lindgrens verden. Sist men ikke minst blir det bergenskveld på Torgallmenningen med Skjold Nesttun Janitsjar, Eikanger-Bjørsvik Musikklag og Ole Edvard Antonsen etterfulgt av premieutdeling for NM skolekorps.

Festivalen avsluttes med stil med tattoo på Fana Stadion på søndag. Her kan en oppleve Krohnengen Brassband sammen med Felix Peikli, HMK Garden og Florø Drill. I tillegg kommer Roskilde Garden fra Danmark, Field Band Foundation National Band fra Sør-Afrika og det syklende korpset Bicycle band Crescendo fra Nederland.

Landsfestivalen i Bergen er det største arrangementet i det regjeringsoppnevnte Musikkorpsenes år 2018, som feirer at Norges Musikkorps Forbund (NMF) feirer 100 år, og Forsvarets Musikk feirer 200 år.

Se detaljert festivalprogram

Fullstendig liste over deltakerkorps finnes på denne siden

Norges Musikkorps Forbund skal gjøre musikkorps til en attraktiv fritidsinteresse for alle barn, unge og voksne.

Håkon Mogstad

Strategisk rådgiver 480 38 185