75 brassband klar for NM i Grieghallen

75 brassband klar for NM i Grieghallen

Fredag og lørdag er det klart for det 42. NM brass i Grieghallen i Bergen. Publikum kan glede seg til 85 fremførelser fordelt på 75 korps diss to dagene. I år deles det også kongepokalen til årets NM-vinner. Eikanger-Bjørsvik Musikklag er regjerende norgesmester.

Årets pliktnummer er "Myth Forest" av Stig Nordhagen. Stykket ble skrevet til EM brass i Oslo i 2013, og komponisten vil være til stede i salen når stykket skal fremføres av alle de ti elitekorpsene fredag ettermiddag. Om stykket skrives det blant annet at det "krever mye av både dirigent og musikere."

Eikanger-Bjørsvik Musikklag gikk til topps under fjorårets NM, under ledelse av sin faste dirigent Reid Gilje. I år er det Ingar Bergby som skal dirigere tittelforsvarerne. Foto: NMF/John Vint.

Den største divisjonen er 3. divisjon med 15 deltakende korps. Her finner vi også korpset som har lengst reisevei, nemlig Tromsø Brass. Vestland fylke er det fylket med flest deltakende korps. Hele 31 av de 75 korpsene er hjemmehørende i Vestland fylke. Deretter følger Rogaland med 12 deltakende korps.

For å vurdere korpsene skal totalt ti dommere i aksjon. Detaljer om hvem de ulike dommerne er kan du finne i appen program.no. Her finner du også spilletider, navn på korpsets dirigent, hvilket stykke de spiller og hvem som er komponist.

Som vanlig blir det streaming fra arrangementet. Alle divisjoner sendes direkte, i tillegg er det studio fra elitedivisjon og 1. divisjon. Programledere er Stein Skorpholm og Håkon Mogstad, mens Jens T Larsen fra Universitetet i Stavanger og Trond Madsen fra BIT20 Ensemble er ekspertkommentatorer.

Dersom dere ønsker å embedde våre sendinger på deres nettside, er det følgende lenker som gjelder:

Header for begge sendingene:

Griegsalen (elite, 1. divisjon, 2. divisjon)

<div id="inplayer-88663"></div>

<script>

var paywall = new InplayerPaywall('e2dacbe3-4c74-45df-8ddd-c224677d8717', [{

id: 88663,

options: {

brandingId: 779

}], {

oauthAppKey: 'e2dacbe3-4c74-45df-8ddd-c224677d8717'

});

</script>

Peer Gynt-sal (3. 4. og 5. divisjon)

<div id="inplayer-88664"></div>

<script>

var paywall = new InplayerPaywall('e2dacbe3-4c74-45df-8ddd-c224677d8717', [{

id: 88664,

options: {

brandingId: 779

}], {

oauthAppKey: 'e2dacbe3-4c74-45df-8ddd-c224677d8717'

});

</script>

Vår visjon er "alle snakker korps". Våre verdier er "inkluderende, inspirerende, engasjert".