OPPRYKK: Rong Brass rykket opp i elitedivisjonen etter forrige NM. Hele tre år har korpset måttet vente på å få delta i det ypperste selskap. Foto: John Vint/NMF

76 korps klare for NM brass i Bergen

Det er gått hele tre år siden sist våre beste brassband kunne samles til et norgesmesterskap. Nå etter over 1000 dager er 76 korps fra samtlige av landets fylker klare for å konkurrere i seks divisjoner på fredag og lørdag 10.-11. februar.

Vestland fylke er det fylket som stiller med flest korps. Hele 32 av deltakerkorpsene kommer herfra. Deretter følger Rogaland med 12 og Innlandet med 10 korps. Tromsø brass er korpset med lengst reisevei, og de stiller i 3. divisjon.

Elitedivisjonen konkurrerer over to dager. Fredag spiller de et stykke som alle korpsene må spille, også kalt pliktnummeret. Lørdag er det selvvalgt avdeling for de ti korpsene som deltar der. Stavanger Brass band er regjerende norgesmester og i år er det satt opp kongepokal til årets norgesmester. Årets norgesmester kvalifiserer seg også til neste års EM, som arrangeres i Litauen.

Last gjerne ned appen program.no - der vil resultatene komme fortløpende på lørdag kveld. Etter at resultatene er opplest vil det bli sendt ut pressemelding med resultater.

Vedlagt er også en oversikt over alle divisjoner med navn på korps, når og hvor de spiller, dirigent, stykke og komponist.

Vår visjon er "korpsglede for alle". Våre verdier er "Fellesskap – Trygghet – Mestring – Utvikling".