VANT: Tertnes Skoles Musikkorps er årets norgesmester i brassbandklassen. Korpset fikk 94 poeng, ett mer enn korpset på andreplpass.set fikk

Digitalt NM for skolekorps - vinnerne er kåret

Med en krevende vår med restriksjoner på øvelser for korpsene, er det meget imponerende at hele 66 skolekorps leverte inn bidrag til årets digitale NM, som ble sendt på livestream.com/nmf 19. juni. Både brassbandene og janitsjarkorpsene konkurrerte i fire divisjoner, og vinnerne av 1. divisjon kan titulere seg som norgesmester for skolekorps.

Bergen tok storeslem og vant både innen brass og janitsjar. I 1. divisjon janitsjar tok Bergenskorpsene alle de tre første plassene og tapetserte pallen. Midtun Skoles Musikkorps vant, foran nabokorpset Skjold Skoles Musikkorps. Ulriken Janitsjar tok siste plassen på podiet.

I 2. divisjon brass gikk Skodvin Skulemusikk til topps, med nyskrevet stykke av Kjetil Djønne. Djønne gikk nettopp til topps i klassen "Årets gjennombrudd" innen klassisk/samtidsmusikk i Musikkforleggerprisen.

34 korps deltok i janitsjarkategorien, mens 32 deltok i brasskategorien. I begge kategoriene var det 3. divisjon som hadde flest deltakere.

- Vi er veldig stolt av at så mange korps har fått til å sette sammen så mye bra musikk. Det gjør meg optimistisk foran høsten, sier NMFs generalsekretær, Karl Ole Midtbø.

Vedlagt ligger alle resultater. Ved å laste ned appen Program.no finner dere også navn på korpsets dirigent og hvilke stykker korpset spilte.

Vår visjon er "alle snakker korps". Våre verdier er "inkluderende, inspirerende, engasjert".

Finn Arne Dahl Hanssen

Daglig leder NMF Sør + 47 909 56 893