KVALITET: Høy musikalsk kvalitet gjør at ungdom fortsetter i mange år. Her er Smørås Skolemusikk fra Bergen under fjorårets NM i Stavanger, der de gikk helt til topps. Foto: NMF

Korpsbevegelsen styrker seg

For andre år på rad er det medlemsvekst for musikk- og drillkorpsene i Norges Musikkorps Forbund (NMF). Vi må helt tilbake til tidlig 2000-tallet for å finne vekst flere år på rad.

Det er nå 59 383 medlemmer i Norges Musikkorps Forbund, en økning på 520 medlemmer.

- Vår hovedstrategi er å styrke det enkelte medlemskorps, noe vi gjør på flere områder. Vi har satset hardt på økt satsing på dirigentopplæring de seinere årene. Det siste året har vi etablert begrepet korpsklynger, der poenget er at korpsene skal lære av hverandre og få påfyll der behovene er størst. Vi har også økt fokus på å tilby ordninger som gjør korpshverdagen lettere på det administrative og organisatoriske plan, blant annet gjennom digitale løsninger for korpsene. Dette har bl.a. ført til at flere nå ønsker å gjøre en innsats i styret for skolekorpset. Vi har stort håp om at denne innsatsen og satsingen vår vil bære frukter i årene som kommer, ikke minst når det gjelder antallet musikanter og drillere, sier generalsekretær i NMF, Karl Ole Midtbø.

På utøversiden er det stabilitet som preger medlemstallene, men det er visse geografiske forskjeller. NMF Sør (Agder og Telemark og Vestfold) har hatt en økning på utøvende medlemmer på 3.1 %.

Dersom dere ønsker tall for deres spesifikke kommune, send en mail til erlend@musikkorps.no og dere vil få tilsendt tall. Dette er medlemstall fra 31.12.2019 og følger derfor den gamle kommunestrukturen.

Vår visjon er "alle snakker korps". Våre verdier er "engasjert, inkluderende, inspirerende".