KORPSENE ER KLARE: Mange av landets drøyt 1600 korps vil være ute og gjøre mindre konserter og andre stunt på nasjonaldagen. Her forbereder Jørpeland Musikkorps en innspilling på Prekestolen. (Foto: NMF/Ronny Fjelde)

Mange korps har program på 17. mai

Til tross for avlyste barnetog kommer korpsene til å være synlige over hele landet. I Oslo skal 75 % av skolekorpsene og 40 % av voksenkorpsene ha et eller annet arrangement på årets nasjonaldag.

I år har korpsene vært gjennom en spesiell oppladning til nasjonaldagen. Men korpsene har vært kreative og gjennomført digitale øvelser i stor stil. Nå når det er løsnet på reglene har korpsene gitt gass og søndagens opptredener spenner over alt fra hagekonserter til spilling fra toppen av kirkespir.

Norges Musikkorps Forbund vil også ha en egen livesending på facebook der korps fra hele landet vil sende fra ulike opptredener.

- Dette tiltaket er blitt godt mottatt av korpsene, og vi er spent på å se mangfoldet på denne spesielle dagen, sier kommunikasjonssjef i Norges Musikkorps Forbund, Håkon Mogstad. Arrangementet ser du her fra kl 07.00 på nasjonaldagen.

- Årets 17. mai blir veldig spesiell, og når det er åpnet opp for at hele korpset kan delta med nødvendig avstand, opplever vi at veldig mange av våre medlemskorps kommer til å være ute på ett eller flere spilleoppdrag, sier generalsekretær i Norges Musikkorps Forbund, Karl Ole Midtbø.

Han poengterer at selv om mange korps vil være synlig på nasjonaldagen, er det særlig to områder som  er viktig for korpsene etter 17. mai:

- Det ene er tilgang på øvingslokaler. Mange korps blir nektet tilgang på øvingslokaler, og det er en stor utfordring. I Oslo har de åpnet opp for korpsene frem til 17. mai, men det er en gigantisk misforståelse at korpsene slutter å øve etter nasjonaldagen, sier Midtbø.

- Den andre utfordringen er korpsenes økonomi. Den justerte krisepakken som ble lagt frem i revidert nasjonalbudsjett 12. mai er bedre enn utgangspunktet, og vi er glad for å bli hørt på hvilke inntektsbortfall som må med, men nå er det veldig mange lag og foreninger som skal inn under ordningen. Utvidelsen til 1 milliard er enkelt og greit for lite for at våre korps skal få dekket inntil 70 % av inntektstapet.

Medlemstallene pr 31.12. 2019 viser at det er stabilitet i medlemssituasjonen, og for første gang på lange er det medlemsvekst to år på rad.

Les pressemeldingen om at korpsbevegelsen styrker seg.

- Vi følger situasjonen fremover med argusøyne. Krisepakken for frivillighet gjelder bare frem til 15. juni, her er vi avhengig av en utvidelse for at korps skal kunne opprettholde aktivitet utover høsten, avslutter Midtbø.

Vår visjon er "alle snakker korps". Våre verdier er "inkluderende, inspirerende, engasjert".

Geir Ulseth

Daglig leder NMF Trøndelag +47 982 82 377