Sparebanken Sør støtter lokale skolekorps med rekordgave på 5,2 millioner

Sparebanken Sør støtter lokale skolekorps med rekordgave på 5,2 millioner

Nå kan skolekorps fra Sandefjord til Bryne søke om støtte fra Sparebanken Sør, som deler ut totalt 5,2 millioner til formålet. ­­Alle korps som søker og oppfyller kriteriene får tildelt gave på 50 000 kroner.

• Dette er en vitaminpille for skolekorpsene og deres frivillige, som står på året rundt for å drifte dem. Gaven bidrar til å skape korpsglede for alle, sier Finn Arne Dahl Hanssen, daglig leder i Norges Musikkorpsforbund Sør (NMF Sør).
  • Det er svært gledelig at flere og flere vil delta i korpsaktivitet. Pengestøtten som banken nå gir, er kjærkommen for å sikre videre vekst i skolekorpsene. Det vil kunne stimulere til både musikalsk aktivitet og instrumentinnkjøp, forteller Dahl Hanssen entusiastisk.
  • Vi er opptatt av å gi tilbake til samfunnet, og har et stort engasjement for å fremme musikk og samhold blant unge. Sparebanken Sør er 200 år i år, og dette er en av flere store gaver som markerer jubileet. Vi håper og tror at denne gaven vil oppmuntre skolekorpsene til å fortsette det flotte arbeidet de gjør, sier Trond Skjæveland, leder for marked og kommunikasjon i Sparebanken Sør.
  • ­­Skolekorpsene i regionen oppfordres til å søke gjennom et enkelt søknadsskjema. Alle kvalifiserte søkere vil motta midler i begynnelsen av mai, og vi ser frem til en blomstrende vår med korpsaktiviteter, avslutter Dahl Hanssen.

NMF Sør administrerer gaven på vegne av Sparebanken Sør. De har hatt en jevn vekst av antall medlemmer de siste årene, og tallene er høyere enn før pandemien. De ser også at ungdommer blir værende lenger i korpsene enn tidligere.

Sparebanken Sør har en visjon om å skape bærekraftig vekst og utvikling for landsdelen, og prioriterer i stor grad tiltak for barn og unge.

Gaven offentliggjøres 10. mars i Sandefjord i forbindelse med festkonsert på Hjertnesfestivalen 2024.

Litt om Norges Musikkorps Forbund Sør:

• En av åtte regioner i Norges musikkorps forbund
  • Stiftet i 1918
  • Region for Vestfold, Telemark og Agder
  • Består av 6579 medlemmer fordelt på 166 korps
  • Organisasjon for musikkorps og korpsdrill
  • Jobber faglig og organisatorisk for å styrke det enkelte korps
  • Høyt fokus på rekruttering, ungdomsarbeid og inkludering

Vår visjon er "korpsglede for alle". Våre verdier er "Fellesskap – Trygghet –

Mestring – Utvikling".

Kontaktpersoner:

Finn Arne Dahl Hanssen

Daglig leder NMF Sør

finnarne@musikkorps.no

Pressekontakt Sparebanken Sør

Trond Skjæveland

Leder marked og kommunikasjon

Sparebanken Sør

ts@sor.no

Regions

Norges Musikkorps forbund (NMF) er den største kulturfrivillige organisasjonen i Norge, med over 60 000 medlemmer fordelt på ca. 1600 medlemskorps. Vi ønsker å bidra til å fremme og videreutvikle musikk og drill i Norge, i og med samfunnet rundt oss.

Vi har hovedkontoret i Bergen, hvor litt over 20 ansatte jobber. I tillegg har vi åtte regionskontorer, hvor til sammen litt over 20 personer jobber, fra Tromsø i nord, til Trondheim og Molde, Bergen, Stavanger, Sandefjord, Lillehammer og Oslo.

Vår visjon er en enkel, men kraftfull: Korpsglede for alle!

Finn Arne Dahl Hanssen

Daglig leder NMF Sør + 47 909 56 893