Uffe Tomasgaard fra Drøbak ble nummer seks i ILCA 7-klassen i verdenscup-regattaen i Almere, Nederland som ble avsluttet søndag. FOTO: Morten Jensen

Sterk finale av Uffe Tomasgaard

Uffe Tomasgaard fra Drøbaksund vant medaljefinalen i verdenscup-regattaen i Almere i Nederland søndag i OL-klassen ILCA 7. Sammenlagt ble han nummer seks; hans beste verdenscup-resultat i karrieren.

Det er første gang han kommer helt til medaljefinalen. I den seilte kun de ti beste etter at åtte innledende seilaser hadde blitt gjennomført. I medaljefinalen teller plasseringen dobbelt.

Før finalen ringte Uffe storebror og OL-medaljør i samme klasse, Hermann Tomasgaard, og ba ham om gode råd før finale-debuten.

– Det fikk jeg, og de hjalp. Jeg fulgte rådene hans og ledet ved første rundning. Derifra og ut kunne jeg seile mitt eget løp og øke til konkurrentene, forteller Uffe.

Seieren i den avsluttende seilasen brakte ham én plass opp sammenlagt i regattaen – til en 6. plass. Det gir ham gode poeng på verdensrankingen i seiling.

Neste verdenscupregatta går i Kiel i Tyskland fra 17. til 21. juni