Gå videre til innhold
VM-KLAR: Hermann Tomasgaard er klar for VM i ILCA 7 og har ambisjoner om å seile om VM-medaljene. FOTO: Morten Jensen

OL-seilere seiler om VM-medaljer

Selv om vinteren er på sitt mest høylytte her i Norge for tiden, er norske seilere allerede i full gang – riktignok på litt andre breddegrader – for å seile om VM-medaljer.

Fredag 26. januar starter VM i enmannsjolleklassen ILCA 7 i Adelaide helt sør i Australia. ILCA 7 er en av ti OL-klasser i seiling, og fremst på det norske laget seiler bronsemedaljør fra siste OL, Hermann Tomasgaard.

– Min ambisjon for mesterskapet er å seile om en VM-medalje, sier han.

Mandag 29. januar starter VM i brettklassen iQFOiL med Mina Mobekk i fremste rekke. Hun er regjerende europamester i denne OL-klassen og en av favorittene i det kommende verdensmesterskapet. I forrige VM kom hun på 4. plass.

Hermann og Mina er begge blant Norges fremste medaljehåp under OL i Paris, og de innleder OL-sesongen med disse to VM-ene.

Se utfyllende sak om VM i ILCA 7

Se utfyllende sak om iQFOiL-VM

Uttatt til VM i ILCA 7:

• Hermann Tomasgaard, Kongelig Norsk Seilforening
  • Uffe Tomasgaard, Drøbaksund Seilforening
  • Theodor Middelthon, Stavanger Seilforening
  • Christoffer Sørlie, Fredrikstad Seilforening

Mesterskapet pågår fra 26. januar med avsluttende finale 31. januar

Uttatt til VM i iQFOiL:

Damer:

• Mina Mobekk, Kongelig Norsk Seilforening
  • Tuva Oppedal, Sola Brettseilerforening
  • Maya Gysler, Kongelig Norsk Seilforening
  • Oda Sverre, Kongelig Norsk Seilforening

Herrer:

• Endre Funnemark, Kongelig Norsk Seilforening

Mesterskapet pågår fra 29. januar med avsluttende finale 3. februar

Kategorier

Norges Seilforbund skal ivareta interessene til alle seilforeningene og seilere i alle kategorier. Norges Seilforbund (NSF) er en nasjonal organisasjon for seiling i alle former. NSF er tilsluttet Norges Idrettsforbund (NIF) og World Sailing (WS).

Morten Jensen

Pressekontakt Informasjonsmedarbeider +47 911 93 917
Eirik Verås Larsen

Sportssjef 979 67 669‬

Seilglede for alle – i et rent hav!

Norges Seilforbund skal ivareta interessene til alle seilforeningene og alle seilere i alle kategorier. Norges Seilforbund (NSF) er en nasjonal organisasjon for seiling i alle former. NSF er tilsluttet Norges Idrettsforbund (NIF) og det internasjonale seilforbundet: World Sailing. Norges Seilforbund har 118 medlemsforeninger med ca. 22 000 medlemmer.

Norges Seilforbund
Ullevål Stadion