NORSKE HÅP: Helene Næss og Marie Rønningen i klassen 49er FX er de største norske håpene under verdenscup-åpningen på Mallorca denne uken. FOTO: Morten Jensen

Skade og sykdom reduserer norske vinnersjanser

To av Norges fremste landslagsseilere må stå over verdenscup-åpning på Mallorca på grunn av skader og sykdom. Nå er Norges gjenværende håp to seilere fra Tønsberg.

I dag (mandag 4. april) starter den internasjonale seilsesongen for fullt med verdenscup-regatta i Palma på Mallorca, men det skjer uten OL-medaljør Hermann Tomasgaard fra Drøbak og OL-seiler Line Flem Høst fra Oslo – to av Norges sterkeste kort under den første, store internasjonale regattaen som arrangeres etter OL og koronapandemien.

Hermann Tomasgaard, som har vist svært god seiling under trening på Mallorca den siste uken, var ekstra uheldig og tro over og skadet ankelen under en løpetur fredag morgen – kun tre dager før regattaen starter.

– Ankelen hans trenger hvile før den kan brukes hundre prosent til å henge i ristroppene igjen, så vi besluttet derfor at Hermann ikke kunne starte i regattaen, sier sportssjef Eirik Verås Larsen i Norges Seilforbund.

Nå er Hermann tilbake i Norge.

– Jeg har vrikket den samme foten tidligere, men det virker heldigvis som forstuelsen er litt lettere denne gangen. Men jeg turde ikke ta sjansen på å seile regattaen. Når jeg seiler, legger jeg mine 85 kilo rett på ankelleddet, som dermed får en fryktelig stor belastning. Nå må jeg i stedet satse på rehabiliteringsøvelser for å bli fort bra igjen, sier Hermann Tomasgaard.

Ettervirkninger av Covid-19

Heller ikke Line Flem Høst, som fortsatt er på plass på Mallorca, stiller til start i dag. Hun har slitt med ettervirkninger av Covid-19-sykdom som hun hadde i midten av februar.

– Line gjennomførte en test-seilas i går, men det viser seg at lungene hennes ikke tåler den fysiske påkjenningen som det er å gjennomføre en regatta, sier Eirik Verås Larsen.

Det er varslet frisk vind i Palma-bukten der verdenscup-regattaen starter i dag, og det ville ha gjort det ekstra krevende å gjennomføre seilasene.

– Selv om jeg er blitt bedre og bedre de siste to ukene, er jeg langt unna å være fullt på plass igjen. Så vi er blitt enige om at det vil være langt tryggere for meg med en roligere oppkjøring enn hva en tøff regatta her vil innebære, sier Line Flem Høst.

Hermann Tomasgaard vant bronse i enmannsjolleklassen ILCA 7 (som tidligere het Laser Standard) i OL i 2021. Line Flem Høst deltok i ILCA 6 under OL (Laser Radial) og ble nummer åtte. Hermann er for tiden ranket som verdens nest beste ILCA 7-seiler og var en av de største favorittene til å vinne på Mallorca. Line er ranket som nummer 11 i sin klasse på verdensrankingen. Begge de to seiler for Kongelig Norsk Seilforening (KNS).

To norske favoritter i 49erFX

De største norske forventningene på Mallorca stilles det nå til Helene Næss og Marie Rønningen fra Tønsberg i tomannsjollen 49erFX. De var blant medaljefavorittene i OL i Japan, men lyktes ikke helt der. De vant imidlertid senere i 2021 sølv i VM. På verdensrankingen er de nummer fire, og de er følgelig også blant de største favorittene til å vinne 49erFX-klassen på Mallorca.

Helene og Marie starter sine seilaser tirsdag 5. april.

Verdenscupregattaen på Mallorca, som bærer navnet Trofeo S.A.R Princesa Sofia, blir den første internasjonale regattaen hvor alle de ti klassene som skal delta i OL i 2024 er representert. Etter OL i Japan er det skjedd en rekke endringer når det gjelder de olympiske klassene i seiling. Inn på programmet er blant annet foilende seilbrett og kiting kommet. Norge er, etter de to landslagsseilernes frafall, representert i seks av de ti klassene, og Norges Seilforbund er på plass med hele landslaget og utfordrerlandslaget sitt.

Ialt deltar det over 1000 seilere fra 62 nasjoner i verdenscupen på Mallorca. Dette er det største seilarrangementet etter koronapandemien slo til. Verdenscup-regattaen avsluttes med finaler lørdag 9. april.

Norske deltagere

49er (77 deltagere - 27 nasjoner)

Mathias Berthet (KNS) og Jeppe Nilsen (KNS)

49erFX (58 deltagere - 22 nasjoner)