Victor Lööf fra Tønsberg kan heve vandrepokalen etter å ha blitt norgesmester og fått gullmedaljen om halsen. FOTO: Henrik Eriksen.

Ung mestersønn vant NM-gull

Victor Lööf fra Tønsberg ble i helgen norgesmester i Optimistjollle-seiling. 13-åringen er sønnen til Sveriges kanskje aller største OL-seiler gjennom tidene.

Som far, så sønn, heter det seg, og det er riktig i tilfellet Fredrik og Victor Lööf. Den eneste forskjellen er at mens Fredrik Lööf er et seiler-ikon i Sverige, gjør Victor, som vant NM i Optimistjolle-seiling i Arendal i helgen, seg bemerket i Norge.

Fredrik Lööf har deltatt i hele seks OL, og han toppet det hele med å bli olympisk mester i Starbåt-klassen i 2012. Fra før hadde han to bronsemedaljer i OL. Han er dessuten blitt verdensmester i seiling (i Finnjolle og Starbåt) seks ganger og han har deltatt i flere America’s Cup-seilaser.

Nå har han og familien slått seg ned i Åsgårdstrand, og sønnen Victor seiler og trener i Tønsberg Seilforening. Victor har lenge vist seg som en svært lovende seiler, og med sine 13 år kunne han i år delta i sitt første NM i Optimist. Og der viste han seg å være suveren ved å vinne seks av ni seilaser under til dels friske og krevende forhold.

Kanskje indikerer resultatet en gryende, stor seilkarriere, men denne gangen for Norge…?

I spissen for VM-laget

Sølvmedaljen i gutteklassen gikk til Storm Kopperud fra Moss og bronsen til Martinius Melleby Hopstock fra Arendal.

I jenteklassen ble Milla Sandmo Birkeland fra Ran Seilforening utenfor Bergen norgesmester. Hun forsvarte derved mesterskapet som hun også vant i 2021. Hanna Marie Tvete fra Fredrikstad ble nummer to og Oda Johanne Lepperød fra Tønsberg nummer tre.

Norgesmesterskapet i Optimist representerte også siste del av uttagningen til VM i Optimist. På det laget er Victor Lööf selvskreven. Han får reisefølge av de to andre medaljevinnerne i gutteklassen, samt Milla Sandmo Birkeland og Sam Leikvang fra Bærum Seilforening. Mesterskapet går i Bodrum i Tyrkia fra 27. juni til 7. juli.

I VM vil nærmere 300 seilere fra hele 62 nasjoner delta.