Statssekretær Tom-Christer Nilsen (H) i Samferdselsdepartementet holder åpningstale på taxiforbundets fagkonferanse

Fagkonferanse om taxi

Norges Taxiforbund holder fagkonferanse i Sandvika 27.-28. oktober. Nærmere 300 deltakere og utstillere er påmeldt. Åpningstalen holdes av statssekretær i Samferdselsdepartementet Tom-Christer Nilsen (H) torsdag kl. 11.15.

Konferansier er Jan Erik Larsen, kjent fra TV-programmene Autofil (NRK) og Broom (TV2). Stedet er Thon Hotel Oslofjord.

Konferansen har fokus på framtidens drosjenæring – med kundefokus, teknologi og politikk. Tre av medlemmene i Stortingets Transport- og kommunikasjonskomité deltar i den politiske debatten fredag: Nils Aage Jegstad, Høyre, Janne Sjelmo Nordås, Senterpartiet og Kjell Idar Juvik, Arbeiderpartiet.

Første dag har overskriften ”Drosjene kjører inn i fremtiden”. Direktør Kristin Male ønsker velkommen og statssekretæren holder sin tale, før det er lunsj og besøk hos de mange utstillerne av biler og taxirelaterte produkter.

Kl. 13 starter første faglige økt med fokus på teknologiske endringer. Arne Krokan er professor II i digital økonomi og digital markedsføring, og professor i sosiologi ved NTNU. Han skal snakke om hvordan teknologi tvinger fram endringer i flere bransjer.

Kjetil Myhre, direktør Mercedes-Benz Personbil, skal fortelle om MBs satsinger på framtidens kjøretøyteknologi og direktør Bjørn Rebne i Oslo Taxi skal beskrive den digitale taxituren.

Svein Svimbil i Rogaland Taxi og Terje Raanås i Taxisentralen Fredrikstad & Sarpsborg skal snakke om sentralenes utfordringer, før Torbjørn Håkansson fra Telenor tar for seg fremtidens teknologi og kundefokus.

Dag to har drosjepolitikk som tema. Forsker II ved Transportøkonomisk Institutt (TØI), Jørgen Aarhaug, skal blant annet orientere om sin siste rapport ”Taxis as a Part of Public Transport”, som er skrevet på oppdrag fra tyske myndigheter.

Vi får en statusrapport fra Sverige 25 år etter at de delvis deregulerte drosjenæringen, ved Ejert Seijboldt, som er prosjektleder i det Svenske Taxiforbundet.

Styreleder Øystein Trevland i Norges Taxiforbund skal orientere om de viktigste politiske sakene for forbundet, herunder kampen mot den organiserte pirattaxivirksomheten, før de tre stortingspolitikerne skal holde hver sine innlegg og deretter delta i en paneldebatt sammen med næringen.

Hele programmet for konferansen finner du her.

TV-profil og bilentusiast Jan Erik Larsen vil sørge for fart og humør under fagkonferansen