«Håp i ei gryte»

Har du også et forhold til Julegryta? Siden 1901 har den vært satt ut på gatehjørner og torg av Frelsesarmeen. For mange byr den på julestemning og juletradisjon, men for andre betyr den noe så viktig som mat, varme klær − og verdighet. Siden starten har det norske folk deltatt i dugnaden som gjør samfunnet vårt varmere, og forskjellene mindre. I år har forbundet valgt å bidra i dugnaden.

Hvert år legges det ned over 16 000 dugnadstimer for å betjene julegrytene slik at de som gir får en personlig takk. Årets kampanje har ekstra fokus på barnefattigdom. Hele 115 000 barn lever i fattigdom, det vil si i snitt to barn i en skoleklasse.

Forbundet bevilger kroner 20 000 til å holde gryta varm

Norges Taxiforbund har de siste årene gitt penger på vegne av æresmedlemmene til et godt formål. Etter snart to år med usikkerhet og restriksjoner knyttet til koronapandemien ønsket forbundet å bidra til arbeid for de som har det vanskelig i landet vårt. Da falt valget på «håp i en gryte». At kampanjen i år har ekstra fokus på barnefattigdom synes forbundsleder, Øystein Trevland var veldig fint. – Barna er de viktigste vi har, det er veldig fint at vi kan bidra til at deres jul.
Selv om kampanjen i år har ekstra fokus på barnefattigdom bidrar også pengene fra julegryta til å hjelpe familier og andre til å få en bedre julefeiring, samt gi dem et bedre år i 2022. Innsamlede midler går uavkortet til dette formålet.

Det fleste i Norge har god kjennskap til julegrytene som står rundt om gatehjørner og torg av Frelsesarmeen, men kanskje ikke hva den faktisk bidrar med. Det gryta bidrar med er et svært viktig arbeid for de som har det vanskelig i landet vårt.

Julegryta ved universitetsplassen

Julegryta ble satt ut første gang i 1901 for å samle inn penger til mennesker som trengte en håndsrekning. I vår tid trenger fortsatt mennesker hjelp. Pengene som folk gir til gryta blir til mat, klær, fyringsved, fritidstilbud, sosiale møteplasser og annen økonomisk hjelp.

Frelsesarmeen veldig takknemlig for bidrag

I tillegg til bidrag fra over 200 gryter plassert rundt om i landet er selvsagt bidrag fra bedrifter og privatpersoner svært viktig. Bidraget fra forbundet kommer derfor svært godt med, skriver en talsperson fra Frelsesarmeen i en e-post.

I fjor (2020) fikk over 15 000 husstander bistand før jul. I tillegg til mat, ble det delt ut over 22 000 julegaver.

Pengene i gryta går derimot ikke kun til hjelp i jula, men skal rekke gjennom hele året til sosialt arbeid på lokalt plan. Det du gir kan blant annet bli til mat og klesutdeling, til hjelp for mennesker i annen kortsiktig økonomisk nød.

Pengene i gryta sender flere hundre barn og voksne på ferie hvert år, blir til norskundervisning og økonomikurs. De gjør at vi også kan drive viktig integrerings- og inkluderingsarbeid. I tillegg gis det støtte i livsviktig rusomsorg og ettervern. Trevland sier det er hyggelig at forbundet kan bidra med å gjøre en forskjell for de som virkelig trenger det.

Her kan du se årets kampanjevideo fra Frelsesarmeen.