Hva med de som indirekte blir rammet av tiltakene?

Omikronvarianten har slått inn over oss med full tyngde og igjen er det satt inn omfattende tiltak for å hindre smittespredning.

Store indirekte konsekvenser
Kulturarrangementer avlyses, skjenkeforbud er innført noe som fører til at restaurantene stenger, ansatte beordres på hjemmekontor og møter er igjen digitale, det kreves at den sosiale kontakten nedjusteres, noe som har ført til at de fleste bedrifter og privatpersoner har avlyst julebordene og mange grunnskoler velger nå å innføre digital undervisning.

Alle disse tiltakene er nødvendige for å bekjempe Omikronvarianten, men de har store indirekte konsekvenser for drosjenæringen. Med mindre mobilitet i samfunnet forsvinner også omsetningsgrunnlaget for mange i drosjenæringen. Særlig vil bortfallet av omsetning knyttet til avlyste julebord ha en enorm negativ effekt. «Julebordsesongen» er en periode hvor næringen tradisjonelt har hatt en stabil omsetning, og som oppveier for lavere omsetning året for øvrig. Norges Taxiforbund anmoder derfor om at regjeringen iverksetter tiltak som treffer drosjenæringen.

I kompensasjonsordningen for næringslivet gis kompensasjon for leasing/leie av driftsmidler til en bedrift, men ikke avskrivinger når bedriften selv har foretatt investeringen. Det finnes ingen fornuftig forklaring på hvorfor to ordninger som begge sikrer driftsmiddel til bedriftene ikke blir likestilt i kompensasjonsordningen. Både leasing og avskrivinger gir samme effekt på regnskapet, men ordningen diskvalifiserer de som har valgt å foreta risiko selv med bruk av egenkapital i kombinasjon med lån. Særlig gjelder dette for kjøretøy som er den største enkeltinvesteringen i en løyvehavers bedrift.

Rammes urimelig hardt
Kompensasjonsordningen dekker heller ikke sentralavgift uten at sentralen overfor løyvehaver kan dokumentere hvordan den faste uunngåelige sentralavgiften er beregnet. Norges Taxiforbund har tidligere påpekt at dette er umulig å oppfylle fordi i følge premissene for å få dekket faste uunngåelige kostnader, måtte slike avtaler foreligge før 1. september 2020. Avtaler datert etter dette tidsrommet ville ikke bli godtatt. Slike avtaler forelå ikke i næringen før 1. november 2020 da de nye rammevilkårene trådte i kraft, fordi alle løyvehavere var forpliktet til å være tilsluttet en drosjesentral, og slike detaljerte avtaler hvor alle kostnadene var spesifiserte, kunne ikke inngås før etter 1. november. På grunn av regulatoriske årsaker kunne derfor ikke drosjenæringen klare å oppfylle disse vilkårene verken før eller etter 1. november 2020 og derfor avskåret fra å søke om å få dekket disse kostnadene.

Løyvehaverne har i stor grad organisert sine drosjenæringer som enkeltpersonforetak. Ettersom drosjeløyvet er personlig var det frem til 1. november 2020 ikke tillatt å etablere andre selskapsstrukturer. Kompensasjonsordningen har et bunnfradrag på kr 5000,-. De mest sårbare bedriftene hvor løyvehaver kun har én bil og står for alt selv, blir rammet urimelig hardt. De mister alt eller store prosentdeler av kompensasjonen, mens større bedrifter som har store kostnader ikke vil merke bunnfradraget. Ettersom dette er en ordning som slår feil ut er det derfor ønskelig at bunnfradraget på kr 5000,- fjernes. For drosjenæringen vil det ha en svært kjærkommen virkning ettersom de mest sårbare løyvehaverne får kompensasjon fra første krone.

Kompensasjonsordningen baserer seg på grunndata fra 2019. Vi har erfart at det er en usosial ordning ettersom en løyvehaver gjør store investeringer hvert 3-4 år. Har de investert i 2019 vil overskuddet falle dramatisk ved økte avskrivinger som heller ikke gir kompensasjon. Vi må kunne kreve at ordningen baserer seg på 2017, 2018 og 2019 og ett gjennomsnitt av disse årene.

Merverdiavgift og lønnskompensasjon
Forrige gang det ble behov med strenge og omfattende nasjonale tiltak, nedjustere dere merverdiavgiften fra 12 til 6 prosent. Dette hadde god effekt på omsetningen for drosjenæringen. Norges Taxiforbund kan ikke se at dette tiltaket er nevnt i de ulike ordningene fra Støre-regjeringen og vi ber derfor om at merverdiavgiften nedjusteres fra 12 prosent til 6 prosent til pandemien er over.

Lønnskompensasjon for å beholde ansatte i bedriften er viktig. Vi erfarer at mange ansatte søker seg over til andre bedrifter som ikke er så utsatt for konsekvensene og usikkerheten som nedstengningene og tiltakene medfører. Dermed mister vi kompetanse og sårt tiltrengt arbeidskraft når samfunnet er tilbake til normalen. En lønnskompensasjon sikrer at ansatte ikke blir permittert, og vil også gi større trygghet for at ansatte blir værende i bedriften.

Mva. og Lønnskompensasjon er viktig for å opprettholde beredskapen 24/7.

Videre er lønnskompensasjon for selvstendig næringsdrivende viktig for å klare seg gjennom krisen. Vi ber om at kompensasjonsgraden igjen økes til minst 80 %.

Norges Taxiforbund mener også at regjeringen må pålegge stat og kommune å helt, eller i alle fall delvis, betale for gjenværende oppfyllelse av inngåtte kontrakter, for eksempel for pasientkjøring og skolekjøring. Særlig ettersom slike institusjoner gradvis stenges ned for å redusere smittebelastningen. Da opprettholdes arbeidsplasser og bedriftene klarer seg gjennom koronakrisen.

Styreleder i Norges Taxiforbund, Øystein Trevland.

• regjeringsskifte
  • covid-19