Flott løp i sesongens viktigste konkurranse for Lotte Miller

Lotte Miller fra Stavanger tok en fin 16.-plass i dag og, med det, en 17.-plass totalt i verdensserien i triatlon. Konkurransen foregikk på Gullkysten like sør for Brisbane i Australia tidlig lørdag morgen norsk tid. Siden dette er grandfinalen i triatlonserien WTS, er det flere rankingpoeng å hente enn i et vanlig WTS-løp, og dermed betyr konkurransen i Australia ekstra mye.

I sterk vind startet utøverne sitt løp fra en spesialbygd brygge før de svømte to 750-meters runder, syklet 38 km og løp 10 km. Sykkelruten besto av en sløyfe opp og ned langs kysten. Sløyfen ble syklet 8 ganger, og deretter løp kvinnene fire runder i en kortere runde på 2,5 km. Det var mye bølger, 28 grader i lufta og 22 grader i vannet da kvinnene startet.

Miller fikk en god start på svømmingen, og lå godt framme inn i skiftesonen før løp, 12 sekunder bak ledende Katie Zaferes fra USA. Amerikaneren ledet verdensserien før denne konkurransen. På syklingen dannet det seg raskt mindre grupper. Miller ble først liggende i gruppe to, men kjørte seg raskt opp til tetgruppa. Der syklet hun sammen med de store favorittene, Zaferes og britiske Vicky Holland, samt britene Jessica Learmonth, Sophie Coldwell, Jodie Stimpson og amerikanerne Kirsten Kasper og Taylor Spivey.

«Det var kjekt, jeg er kjempefornøyd» fortalte Miller etter løpet. «Jeg hadde litt vondt i halsen i går, og var usikker på hvor mye jeg kunne tåle i dag med tanke på akselerasjoner og fart. Men jeg fikk en fantastisk god start på svømmingen. Det ble litt kaotisk midt i, men jeg klarte å svømme meg opp i en stor gruppe. Jeg la trykk i første runde på syklinga så jeg kom fint nok i gang på syklingen.»

Tetgruppa bygde gradvis opp en ledelse på de første rundene, men hjemmehåpene jobbet hardt i gruppen bak. Blant dem var Ashley Gentle, som vanligvis er en av de aller sterkeste kvinnene på løpingen. Halvveis på syklingen samlet de to gruppene seg, og plutselig var det 30 utøvere med i tetgruppen. Miller kjørte klokt og la seg i front i de skarpe svingene. Hun forklarte utviklingen slik:

«Da vi ble en stor gruppe på sykkel, så var det bare å holde seg framme. For første gang i år så greide jeg å legge meg litt lengre bak på slutten av syklinga med litt selvtillit. Da visste jeg at nå må jeg bare prestere på løp, for nå blir det et løpeløp. Det å løpe ut og føle at jeg kunne holde trykket oppe i 10 kilometer og å kunne spurte i mål var kjempekjekt. Ja, supert.»

Miller kom inn i skiftesonen som nummer fire, tapte litt tid i skiftet, men var likevel topp-10 i det de startet på løp. Det var favorittene Zaferes og Holland, samt Gentle som tidlig tok føringen på løpingen. Mens Holland har vunnet de siste to løpene i årets serie, har de andre to så langt i år ikke vunnet et WTS løp.

Det ble kniving om pallplassene hele veien mot mål. Gentle tok seieren til slutt, foran Holland som med det tok seg forbi Zaferes i verdensserien totalt. Zaferes strevde på slutten og ble nummer tre. Lengre bak lå Miller sammen med flere sterke løpere, som Learmonth og Natalie von Coevorden. Miller spurtslo Coevorden inn mot mål.

Miller har klatret oppover rankinglistene hele denne sesongen, og ligger nå som nummer 37 i verden. Hun har vært fire ganger blant topp-15 i verdensserien i år, i Abu Dhabi, Hamburg, Leeds og senest i Montreal.

Triatlon er en folkesport for alle barn, unge og voksne. Norges Triatlonforbund arbeider for at alle triatleter skal oppleve mestring, begeistring og fellesskap.