Batteribytteroboten ved kai.

Hurtigbåtene i Oslofjorden blir utslippsfrie sommeren 2024

Norled har inngått en avtale med Ruter om elektrifisering av hurtigbåtene i Oslofjorden. Hurtigbåtene vil ta i bruk en helt ny batteribytterobot som sørger for at dagens rutefart opprettholdes. Elektrifiseringen vil kutte CO2-utslipp med 2600 tonn per år.

- Vi er utrolig glade for å samarbeide med Ruter om å gjøre hurtigbåtene utslippsfrie. Med den nye batteribytteteknologien kan vi raskt få eksisterende hurtigbåter over på elektrisk drift. Vi har tidligere samarbeidet med Ruter om elektrifiseringen av Nesodden-ferjene. Nå gjør vi det samme for hurtigbåtene, sier administrerende direktør i Norled, Heidi Wolden.

Dagens hurtigbåter som går på fossilt drivstoff, skal bygges om til nullutslippsbåter. Dette gjør vi ved å installere en ny løsning for batteribytte i fartøyene. Ved å bytte batteri i stedet for å ha permanente batteri får fartøyene lettere vekt og kan dermed kjøre lengre ruter og i dagens hastighet.

Hurtigbåtene MS «Baronen» og MS «Baronessen» som i dag går i rute i Oslofjorden skal bygges om til nullutslippsbåter hos veftet Brødrene Aa i Hyen og være klare til oppstart sommeren 2024.

Hurtigbåtene vil bytte batteri ved å kobles til en batteribytterobot som utvikles av Norled, SEAM og Aarbakke. Batteribytteroboten har fått navnet SHIFTR. Produksjonen av roboten er i full gang hos Aarbakke på Jæren. Montering av roboten og testkjøring av roboten starter i slutten av 2022.

– Dette er et viktig skritt for å gjøre kollektivtransport på fjorden utslippsfri. I tillegg er det et innovasjonsprosjekt der vi vil være første ute med en slik løsning, sier Olav Skinnes (Sp), fylkesråd for samferdsel i Viken fylkeskommune.

- Dette er et viktig tiltak for at Ruter kan nå sine miljømål om å være utslippsfrie i 2028, sier Snorre Lægran, plandirektør i Ruter.

Regions

Norled AS er et av landets største ferje og hurtigbåtrederier. Selskapet har 80 fartøy, og driver ferje- og hurtigbåtsamband fra Oslofjorden til Troms. Norled har satset mye på nye fartøystyper og miljøvennlig teknologi. I 2015 introduserte Norled verdens første elektriske ferje MF Ampere i 2015. Nå utvikler vi verdens første ferje som skal gå på flytende hydrogen, MF Hydra.

Cathrine Gjertsen

Pressekontakt Kommunikasjonssjef

De beste reiseopplevelser

verdens første ferje som skal gå på flytende hydrogen, MF Hydra.

Norled