Skade på container har forårsaket plast-pellets i Oslofjorden

Vi anser det som svært sannsynlig at en skade på en container under sjøtransport er årsak til at det er funnet plast-pellets i Oslofjorden. Containerskaden og lekkasjen skjedde natt til 23. februar og ble samme dag rapportert til Kystverket, sier Ole Sævild i Sea-Cargo

Den 22. februar gikk et skip lastet med blant annet 26 tonn polypropen fra Rotterdam i Nederland til Tananger i Norge. Skipet eies av Sea-Cargo og driftes av Seatrans Ship Management. Plast-råstoffet var produsert av Ineos og skulle til den norske plastrørprodusenten Pipelife i Surnadal.

- Natt til den 23 februar ble skipet M/V Trans Carrier utsatt for kraftig uvær. Mannskapet observerte at det var slått hull på en av containerne om bord, og at polypropen-pellets hadde lekket på dekk og sannsynligvis også sjø, sier Ole Sævild i Sea-Cargo

Kystverket i Norge ble samme dag varslet om skaden på containeren og lekkasjen av plast pellets til sjø.

Den skadede containeren ble satt i land i Tananger den 24 februar. Politiet har i tråd med gjeldende regelverk tatt beslag i den skadede lasten. Det er politiet som foretar veiing og kontroll av containeren for å klargjøre hvor stor andel av lasten som har havnet i sjøen.

- Skader på containere under transport på sjø skal ikke forekomme. Været natt til 23 februar var svært krevende, og jeg er glad for at mannskapet raskt fikk oversikt over situasjonen og at rutiner og regelverk for varsling om skade ble fulgt. Sea Cargo har kontakt med forsikringsselskap og myndigheter angående opprydningsarbeid sier Ole Sævild.

Den 16 mars ble det meldt om funn av plast pellets ved Hankø, og senere ved flere andre steder langs Oslofjorden. På oppdrag fra Oslofjordens Friluftsråd har forskningsselskapet Norner analysert pelletene som ble funnet i sjøkanten. Norner analyser underbygger at pelletene som er funnet i Oslofjorden med stor sannsynlighet kommer fra den skadede containeren. Endelig bekreftelse på dette er ventet når analyser av prøver politiet har sendt Norner fra den skadede containeren er ferdigstilt.

Både Rotterdam Havn, råstoffprodusenten Ineos, mottakeren av polypropen pelletene, Pipelife i Norge, og Norner er deltakere i det globale programmet «Operation Clean Sweep» som arbeider for å hindre utslipp av plastråstoffer til naturen.

- Samarbeidet mellom partnerne i Operation Clean Sweep har vært avgjørende for at vi raskt har klart å oppklare denne saken. Vi er glade for engasjementet industrien har vist for å få løst denne saken, sier Thor Kamfjord, direktør for bærekraftig utvikling hos Norner

- Vi har valgt å flytte så mye som mulig av vår transport fra vei til sjø nettopp av klima- og miljøhensyn.

• -Vi har aldri opplevd at skader på skip eller last hos våre transportpartnere har ledet til utslipp. Å sikre bærekraft i hele vår verdikjede er vår førsteprioritet. Vi vil derfor fortsette å gjøre vårt beste i å støtte våre partnere for å sikre trygg og bærekraftig transport av råvarer til våre fabrikker, sier Kjell Larsen i Pipelife.

• Miljø, energi

• mikroplast
  • plast

• Oslo

Norner er en globalt ledende leverandør av industrielle polymertekniske F&U tjenester basert i Norge hvor vi har et avansert teknologisenter for gjennomføring av utvikling og testing. Vi jobber hardt for å oppfylle vår visjon om å være Plastutforskerne for våre klienter gjennom en bred portefølje av F&U, laboratorietjenester og strategisk rådgiving basert på 40 års industriell erfaring. Vi bidrar til økt lønnsomhet og forbedret bærekraft for våre klienter.

Ole Jan Myhre

Pressekontakt Markedssjef 90756725