Foto: Privat

Simon vant pris for beste kortfilm på filmfestival i New York

Simon Nilsen (25) vant i oktober prisen for beste kortfilm på New York City International Films Infest Festival. Vinnerfilmen «Havets sang» produserte han mens han studerte på Noroff.

Simon var opprinnelig utdannet kokk og var helt fersk da han startet på filmproduksjon hos Noroff i Bergen.

- Jeg gav meg som kokk etter nesten seks år i bransjen. Jeg ønsker å studere og ikke minst arbeide med det jeg elsker mest, nemlig film. Jeg søkte på Noroff, kom inn og hoppet inn i en ny verden.

Festivalen var helt fantastisk

- Gratulerer med å ha vunnet pris for beste kortfilm! Hvordan føles det?

- Det var fantastisk å vinne prisen for beste kortfilm, sier 25-åringen.

Han legger til at prisen selvsagt ikke er hans alene, og retter en takk til teamet som har vært med å produsere filmen.

-Jeg kunne aldri ha gjort det uten mitt fantastiske team, Eivin Netland (Fotograf), Aadne Jarand Manum (Klipper) og Karethe-Marie Mannsåker (Produsent). Vi jobbet utrolig hardt med denne filmen. Jeg brukte rundt åtte måneder på manuset og var gjennom titalls utkast av det. Det var en solid preproduksjonsfase mellom oss fire hvor vi planlagte det meste.

Simon forteller at når han vant føltes det som at arbeidet var verdt det.

- Havets sang har gjort det veldig bra på festivaler. New York City International Films Infest Festival (NYCIFIF) er ikke den største festivalen i verden, men det var fremdeles en utrolig flott annerkjennelse å vinne på internasjonalt nivå.

Filmen også ble valgt ut til Bolton International Film Festival (BIFF, England), hvor den ble nominert til «beste fantasy». Her vant de dessverre ikke noe pris, men han syns likevel det var en enorm bragd å komme inn på festivalen som har rundt 3000 besøkende hvert år.

- Det å kunne reise på festivaler med en film man har laget er en fantastisk ting, man møter utrolig mange flinke mennesker og skaper nettverk verden over, sier han.

Havets sang

Filmen «Havets sang» handler om Leif (Sigurd Nybø) som møter en underlig skapning (Mathilde Meraki Ypsøy) til sjøs som driver han til vanvidd.

- Ideen kom til meg rundt åtte måneder før vi begynte å filme den. Jeg har alltid vært utrolig glad i det unaturlige, myter og sagn, men også menneskelig natur og psyken vår. Jeg ønsket en veldig visuell film preget av store bilder og en lydscore som var mystisk og skremmende, forteller han.

Simon ønsket ikke å lage en film man forstår ved første visning, han ønsket å skape en film hvor man som seer må følge med på detaljene.

- Hver gang man ser filmen vil man oppdage noe nytt som driver historien fremover.

- Kan du fortelle litt om prosessen med å lage filmen?

- Ja, hvor skal jeg begynne. Den delen som krevde mest og tok mest tid var uten tvil manuset, som jeg nesten brukte åtte måneder på å fullføre.

Simon forteller at han ser tilbake på selve produksjonsfasen som ufattelig artig.

- Vi alle bodde på location som gav oss en unik frihet til å filme når vi ville, hvor vi ville og hvor lenge vi ville.

Den siste fasen hvor filmen skulle klippes beskriver han som den mest frustrerende, men også den mest spennende fasen.

- Det er i klippen filmen blir til, det er da man virkelig kan fremheve budskapet i filmen og ikke minst få frem filmen man ønsker å vise frem, sier 25-åringen.

Vokst og lært

Simon mener at Noroff gav han frihet til å være den filmskaperen han ønsket å være.

- De var konstruktive i sine tilbakemeldinger og lærte meg utrolig mye, sier den tidligere Noroff-studenten.

Han forteller at filmproduksjon er et intensivt program som ikke er for alle. Det er lange timer og dager som krever ufattelig mye. Det å lykkes stort i bransjen kan være utfordrende.

- Det er også det som driver meg, utfordringene, sier han.

Han mener han har vokst og lært fra hver eneste film han har laget, samtidig som han etter hvert ble mer presist og klarte å finne sin egen stil og signatur i filmene.

- Jeg ønsket å oppleve situasjoner som man ofte ikke har råd til eller kan gjøre i den ordentlige bransjen. Filmskolen er stedet man kan gjør feil og lage dårlige filmer. Jeg brukte alle mine erfaringer fra mine tidligere produksjoner for å lage Havets sang, og det lønnet seg.

Etter to år med mye feil, mange dårlige filmer og mye konstruktiv kritikk så forstod Simon hvordan man skriver kortfilmer.

- Noroff lar deg lage den filmen du selv ønsker. Lærerne kommer alltid med innspill, som man ikke må ta, men som man kanskje burde ta. Jeg føler at Noroff gav meg friheten til å skape filmene jeg ønsket å lage.

- Har du noen nye prosjekter på gang nå i nærmeste fremtid?

- Jeg har veldig mye planlagt hvert fall, mange prosjekter i ilden, mange manus som er påbegynt. Jeg og Rett Vest Film AS har nylig sendt inn vår første søknad om produksjonsstøtte til Vestnorsk Filmsenter på en kortfilm. Så det er vi utrolig spent på å høre om vi får tildelt støtte.

25-åringen holder også på å skaffe produsent til en dokumentarserie om noen ekstremt unike siderprodusenter i Hardanger.

- Jeg har så mange ideer og tanker, men som jeg nevnte så er det en vanskelig bransje å lykkes i. Det er også dette som driver meg og jeg gir ikke opp med det første, avslutter han.