Nofence ekspanderer internasjonalt med digital gjerdeløsning - får Momentum og Norselab med på laget i vekstrunde.

Nofence har jobbet intenst med produktutvikling det siste året og skal nå for alvor få vekstballen til å rulle. Med en verdensledende, digital gjerdeløsning og 1700 entusiastiske kunder på plass skal oppstartsselskapet nå satse i store, europeiske markeder. Med seg på laget har de fått Momentum og Norselab, som spesialiserer seg på investeringer i bærekraftige selskaper som skal i gang med skalering og vekst. De friske midlene skal blant annet brukes til forøkelse av teamet.

- Det har ikke vært fritt for hindringer på veien, innrømmer daglig leder i Nofence, Marianne Sundsbø. Mens gründer Oscar Hovde Berntsen utformet idéen til digital inngjerding av beitedyr lenge før digitaliseringsbølgen for alvor slo inn, var det først i 2011 Nofence ble stiftet. Etter mange år med produktutvikling og pilotprosjekter lyktes de på tampen av 2017 med å få den avgjørende aksepten for bruk av Nofence-klaven på geit av det norske Mattilsynet. Nå er Nofence også tilgjengelig for sau og storfe.

30 millioner timer

Interessen har ikke latt vente på seg. Kundene strømmer til fra både inn- og utland. Per dags dato teller Nofence-klavene over 30 millioner timer bruk på geiter, sauer og storfe. Det har gitt verdifull læring som er tatt med videre i arbeidet med produktutvikling og stadige forbedringer. Nofence er riktignok den første i verden til å få et virtuelt gjerde på markedet, men flere følger i kjølvannet.

- Løsningen vår er spesialdesignet for maksimal utnyttelse av beiteareal. Ved å ta i bruk Nofence-klavene kan man la dyrene beite på arealer som frem til nå har vært nærmest utilgjengelig. Det er dyrt og upraktisk å sette opp fysiske gjerder i skogsområder og annen utmark, denne hindringen fjerner vi. Det gir massevis av fortrinn både for bondens drift, kulturlandskap, miljø og dyrevelferd, forklarer Sundsbø.

Utnyttelse av beitemark avgjørende for bærekraftig dyrehold

Når det gjelder bærekraft mener hun at selskapet står sterkt. Det er nemlig mer miljøvennlig å ha dyr på beite, enn å fôre med kraftfôr; gjennom bedre utnyttelse av beitemark og potensial for forlengelse av beitesesongen muliggjør Nofence mer effektiv ressursbruk. Sundsbø viser også til at det foreligger studier som indikerer at optimal beiterotasjon kan skape opptil 40% høyere gevinst i kjøttproduksjonen med samme arealbruk som før.

- Det er en enorm etterspørsel internasjonalt etter mer bærekraftig matproduksjon som også ivaretar dyrevelferden, sier Sundsbø. Hun forklarer videre at dette svarer til megatrender som har vært voksende over tid, og som nå slår ut med full kraft. Nofence gjør det mulig for bønder å møte forventninger fra kundene samtidig som de selv får en enklere hverdag med bedre oversikt over dyr og ressursutnyttelse.

Ikke redd for konkurranse

Det er ingen tvil om at markedet trenger dette. At det dukker opp selskaper internasjonalt som forsøker å ta opp konkurransen er utelukkende et tegn på at vi har truffet et reelt behov. Vår fordel er at vi har et solid forsprang og mulighet til å ta tidlige posisjoner i markedene, konstaterer Sundsbø. En sentral del av strategien har vært å knytte bånd til ledende fagmiljøer i toneangivende markeder. - Slik bygger vi tillit både hos myndigheter og fremtidige kunder, forklarer hun.

Det Batnfjordsøra-baserte selskapet gikk tidlig ut i markedet med de første versjonene av produktet. Det har vært viktig for å få reell erfaring fra mange og betalende kunde. Denne læringen har satt dem i stand til å arbeide målrettet med brukerinnsikten for å forbedre alle aspekter ved produktet. De siste årene har eksempelvis maskinlæring og sensorikk blitt tatt i bruk for å redusere strømforbruket på storfeklavene; nå dekker solcellepanelene vanligvis strømbehovet gjennom en hel beitesesong.

Klar for internasjonal skalering og vekst

Gjennom de innsiktsbaserte forbedringene har Nofence kommet klart å eliminere risiko knyttet til teknologi og produktkvalitet. De er dermed klar for rask vekst i viktige europeiske jordbruksland som England, Irland og Frankrike, og vil snarlig se på markeder også utenfor Europa. I perioden fremover skal Nofence derfor i stor grad fokusere på å skalere opp teamet, og de rekrutterer nå aktivt til en lang rekke stillinger innen kommersielle funksjoner, hardware- og softwareutvikling, vareforsyning og økonomi.

Henter penger fra Momentum og Norselab

Den planlagte ekspansjonen finansieres av en nylig runde ledet av Bergens-baserte Momentum, som får følge av det nyetablerte vekstfondet Norselab.

- Nofence-teamet er både faglig solid og visjonært. De har fått til mye allerede, noe som gjør at vi tror på ambisjonene om å påvirke det globale jordbruket i en mer bærekraftig retning, både når det gjelder miljø og lønnsomhet. Den kombinasjonen passer som hånd i hanske med vår investeringsstrategi, sier Hilde Støle Pettersen i Momentum. - Dette er første investering i vårt nye fond, og en investering vi er stolt av.

Hos Norselab er partner Ivar Kroghrud like entusiastisk.

- Nofence er et selskap vi har hatt på radaren en stund. De har potensial til å fundamentalt endre hvordan vi utnytter beiteressurser globalt, og legger til rette for mer bærekraftig kjøttproduksjon. Forretningsidéen er understøttet av forskning som dokumenterer et fantastisk potensial med tanke miljø.

- I tillegg har de et imponerende team som er godt rustet for den spennende men krevende reisen Nofence nå legger ut på. For Norselab er det et glimrende eksempel på den typen

selskaper vi ønsker å investere i; de er både industrirelaterte, datadrevne og vil helt klart bidra positivt til bærekraftsmålene, legger han til.

- Sammen med våre nye investorer kan vår oppkoblede hardware bli helt vanlig for beitedyr i hele verden. Det blir mye data! Mulighetene i dette setter teamet av utviklere i stand til å gjøre en forskjell i verden. Jeg gleder meg stort, sier gründer Oscar Hovde Berntsen.

Om Nofence

Nofence er det første selskapet i verden som utvikler og selger digitale gjerder. Ved å erstatte behovet for fysiske gjerder både på innmark og i utmark blir det lett for bønder å ha dyr på beite. Teknologien kan bidra til å redusere miljøavtrykket i landbruket gjennom økt utnyttelse av tilgjengelig beitemark, optimalisering av beiterotasjon og forlenget beitesesong. Løsningen består av et GPS-halsbånd og en app der bøndene tegner opp digitale gjerder og følger med på beitedyrenes bevegelser via en smarttelefon. Selskapet har 16 ansatte og en omsetning på 26 millioner i 2020. Nofence brukes i dag av rundt 1700 bønder i Norge, samt utvalgte kunder i europeiske land. Fra 2021 satser Nofence i Storbritannia og planlegger ekspansjon til andre store landbruksmarkeder.

Norselab er Norges ledende investor for meningsfylte teknologiselskaper. Norselabs ambisjon er å bidra til en verden der vekstkraftig næringsliv, glade mennesker og hensyn til miljø er i balanse. Ved å dyrke frem dyktige mennesker og gode idéer bygger og akselererer vi nyskapende selskaper med positiv innflytelse på både mennesker og miljø. Norselab ble stiftet i 2015, og gikk i 2020 over til å bli et vekstfond. Norselabs kontorer er i Oslo.