Norselab investerer i Beefutures for å hjelpe bier besyktte vårt biologiske mangfold.

Norselabs Meaningful Equity II-fond leder en 18 MNOK seed-rundeinvestering i Beefutures med formål om å løfte biers evner til å beskytte biologisk mangfold. I en verden der biologisk mangfold har blitt et kritisk problem, er initiativer som COP15 Global Biodiversity Framework viktigere enn noensinne. Mangelen på tilstrekkelige verktøy for å kunne vurdere biologisk mangfold innenfor et område er en stor utfordring. Ved å overvåke bieatferd, kan Beefutures innovative teknologi generere data og innsikt som kan revolusjonere vår forståelse av miljøets motstandsdyktighet eller mottakelighet for klimahendelser og menneskelige aktiviteter.

"Vi er glade for å samarbeide med Norselab, en investor som er opptatt av å ha en positiv innvirkning, akkurat som oss," sier Christophe Brod, grunnlegger og administrerende direktør i Beefutures. "Denne investeringen vil hjelpe oss med å skalere vår innovative teknologi og utforske hvordan bie-data kan bidra til bevaring og restaurering av biologisk mangfold."

Bier som biosensorer

Beefutures har utviklet en ny teknologi kalt Onibi Watch. Den bruker honningbier som biosensorer for å evaluere hvor motstandsdyktige eller mottakelige miljøer er for klimahendelser og menneskelige aktiviteter. Ved å bruke AI-drevet video- og lydovervåking av bieatferd, genererer teknologien data som blir omgjort til innsikt og tiltak kalt Onibi Insights.

For å takle biomangfoldsutfordringer vil det være økende etterspørsel etter biomangfoldsdata og innsikter som kan hjelpe birøktere, bønder, eiendomseiere, og kommunale og statlige planleggere til å vurdere tilstanden til økosystemene. De må også kunne treffe gode og riktige beslutninger som støtter pollinatorvennlig landbruk og rehabilitering av urbane landskap.

Onibi Watch

Skalere den positive innvirkningen

Teknologien utviklet av Beefutures brukes ikke bare til å overvåke og analysere biene og deres atferd, men også til å beskytte honningbier mot sykdommer og parasitter som varroamidden. I dag utrydder varroamidden bikube-kolonier over hele Europa og Nord-Amerika. Beefutures har utviklet en ikke-kjemisk termisk behandling mot varroamidden.

Biebestander over hele verden er truet av redusert biomangfold, drastiske landbrukspraksiser, endringer i værmønstre, overdreven bruk av agrokjemikalier og invaderende arter. For å skape bærekraftige matsystemer som tar vare på biomangfold, trenger vi en variert og balansert blanding av pollinatorer.

"Vi er imponert over hvor langt løsningen som Christophe og hans team har bygget har kommet i en så tidlig fase. Beefutures' teknologi har et stort potensiale til å bidra til å løse biomangfoldsutfordringen vi står overfor," sier Jean-Guillaume Marquaire, Investeringspartner i Norselab. "Vi ser frem til å samarbeide med Beefutures for å støtte veksten av deres innovative teknologi og bygge ut en ‘early mover’-løsning som aktivt sikrer jordas biologiske mangfold.

Vi investerer i kloden.

Norselab forvalter i dag fire fond: tre oppstartsfond og ett kredittfond. Ambisjonen er å vokse raskt på tvers av aktivaklasser og investeringsfaser takket være en nyvinnende tilnærming til bærekraft og ‘impact’, et fremragende investeringsteam og en styringsstruktur av institusjonell kvalitet.

Norselab støttes av Capricorn Investment Group, et av de største formålsdrevet investeringsselskapene i verden. Les mer på norselab.com og følg oss på LinkedIn.