Åsne Burgess Øyehaug er Norselabs nye bærekraftsstratég.

Pressemelding -

Norselab styrker bærekraftsteamet ytterligere: rekrutterer bærekraftsstratég fra Hydro

Åsne Burgess Øyehaug blir bærekraftsinvestoren Norselabs nye bærekraftsstratég. I rollen skal Øyehaug jobbe tett med porteføljeselskapene i Norselab sine fond for å utvikle og implementere bærekraftsstrategier, med et særlig fokus på selskapenes forretningsmodeller, verdikjede og produkt. Åsne startet i stillingen 18. mai 2022.

Før hun startet i Norselab jobbet Øyehaug som Social Responsibility Manager på gruppenivå i det globale aluminiums- og energiselskapet Hydro. Øyehaug har bred erfaring med bærekraft innen alt fra strategi og ettersyn, til implementering og rapportering på tvers av ulike industrielle verdikjeder. Med ekspertise innen sosialt ansvar og menneskerettigheter vil Øyehaugs integrerte tilnærming til sosial- så vel som miljømessig bærekraft bidra positivt til hele Norselabs økosystem.

“Bærekraftsutfordringene vi står ovenfor på globalt nivå krever målrettet handling og nye ideer. Investeringer i bærekraft kan være med på å skape sårt trengt endring for å løse nettopp disse utfordringene - noe jeg er veldig opptatt av. Jeg gleder meg til å jobbe sammen med vekstselskaper for å forsterke deres positive påvirkning”, sier Øyehaug.

I rollen skal Øyehaug støtte Norselabs porteføljeselskaper med å utvikle og implementere bærekraftsstrategier med fokus på forretningsmodeller, verdikjeder og produkt. Hun skal bidra med å kartlegge og artikulere selskapenes påvirkning og sørge for at de tar i bruk bransjeledende standarder for bærekraftsrapportering. I tillegg vil Øyehaug ha en sentral rolle i å sørge for at Norselab følger utviklinen i EUs regelverk.

“Åsnes solide bærekraftskompetanse på tvers av ulike industrielle verdikjeder blir et kjærkomment bidrag til bærekraftsteamet vårt. Hennes ekspertise innen sosiale bærekraftsaspekter og EU-reguleringsspørsmål er også viktig for oss. Hun får en sentral rolle i forsterke bidraget hele Norselabs økosystem har til FNs bærekraftsmål”, sier Maria de Perlinghi, Partner, Impact & Communications i Norselab.

Vi investerer i planeten vår

Norslab er en nordisk ledende bærekraftsinvestor basert i Oslo. Med et kompromissløst fokus på å skape en meningsfylt fremtid for alle, investerer Norselab kapital og komeptanse i selskaper med et tydelig positivt bidrag til bærekraft og som skaper sårt trengt endring i verdens mest ressurskrevende industrier.

Norselab har i dag to aktive venturefond og utvider hurtig på tvers av aktivaklasser og investeringsfaser.

Maria de Perlinghi

Pressekontakt Partner, Impact & Communications 92221959

Vi investerer i kloden

Norselab er en nordisk bærekraftsinvestor basert i Oslo med et kompromissløst mål om å bidra til en meningsfylt fremtid for alle. Norselab investerer i industrirelaterte selskaper med et netto positivt bidrag til FNs bærekraftsmål.

Norselab forvalter i dag fire fond: tre oppstartsfond og ett kredittfond. Ambisjonen er å vokse raskt på tvers av aktivaklasser og investeringsfaser takket være en nyvinnende tilnærming til bærekraft og ‘impact’, et fremragende investeringsteam og en styringsstruktur av institusjonell kvalitet. Norselab støttes av Capricorn Investment Group, et av de største formålsdrevet investeringsselskapene i verden.

Norselab
Øvre Vollgate 9