Investeringspartnerne i Meaningful Equity II. Fra venstre: Heidi Kopperud, Jean-Guillaume Marquaire, Ann-Kristin Pfründer, Alexander Farooq.

Tre nye investeringspartnere til Norselab

Norselab styrker investeringsteamet med vekst- og skaleringsekspertene Heidi Kopperud, Jean-Guillaume Marquaire, og Alexander Farooq.

Tidligere i år laserterte Norselab Meaningful Equity II, impactinvestorens andre fond innen venture. Med et kompromissløst fokus på å skape positive miljømessige og sosiale effekter kunngjorde fondet sin første investering i sirkulær logistikk- og teknologiselskapet Wanda i mai i år.

I mars sluttet tidligere Too Good To Go-topp Ann-Kristin Pfründer seg til teamet, og får nå følge av Heidi Kopperud, Jean-Guillaume Marquaire og Alexander Farooq. Sammen skal de jakte på de mest lovende og meningsfylte investeringsmulighetene, samtidig som de vil jobbe tett med Norselabs porteføljeselskap for å aksellerere vekst.

- Heidi, Jean-Guillaume og Alexander besitter alle unik kompetanse og har imponerende meritter innen verdiskapning for oppstartsselskaper. Sammen med Ann-Kristin får de en viktig rolle i å skalere de beste casene i Meaningful Equity II. Samlet er erfaringen deres vanskelig matche, og de skal bygge en markedsledende portefølje av impactselskaper, sier Yngve Tvedt, Investeringssjef i Norselab.

SaaS og markedsføringsspesialist

Heidi Kopperud er en erfaren gründer og markedsføringsspesialist med omfattende erfaring fra flere vellykkede SaaS-selskaper.

Hun er medgründer og tidligere markedssjef i Videonor, nå Whereby, og har gjennom karrieren hatt en rekke ledende kommersielle stillinger, blant annet i Atea og Visolit, hvor hun hadde stillingen som Nordic Director of Marketing, Communication and Service Development.

Heidis kunnskap og erfaring fra startups, scaleups og SMBer blir verdifull for å skape vekst i selskaper med bærekraft i kjernen.

Ekspert innen matindustrien

Jean-Guillaume Marquaire er en erfaren operasjonell leder og ventureinvestor innen mat og drikke-segmentet. Etter et opphold i konsulentbransjen og som EdTech-gründer har han de seneste årene hatt lederroller i flere multinasjonale vekstselskaper. Siden 2018 har han vært involvert i dusinvis av transaksjoner, både som rådgiver og aktiv tidligfaseinvestor.

Marquaire har dyptgående sektorkompetanse innen både FoodTech og AgTech, og vil spille en viktig rolle i å finne de beste løsningene på verdens behov for å produsere nok trygg og næringsrik mat til en voksende global befolkning. Jean-Guillaume ser på det som sitt viktigste oppdrag å utvikle selskaper som bidrar til økt ressurseffektivitet innen matproduksjon ved å bekjempe systemfeil og sløsing.

Vekststratég

Som investor og stratég har Alexander Farooq loset en rekke tidligfase teknologiselskaper gjennom investeringsfasen. Med erfaring fra hundrevis av tidligfasevurderinger og investeringer i både Norden og Sørøst-Asia, vet han hva som skal til for å ta et selskap til neste nivå.

Som tidligere investment manager i Kistefos, og strategikonsulent i KPMG Deal Advisory og PA Consulting Group har Alexander tilegnet seg solid kompetanse innen private equity, M&A, strategi og drift. Hans ambisjon er å bidra til skalering av selskaper som løser verdens største utfordringer.

Norslab er en nordisk ledende bærekraftsinvestor basert i Oslo. Med et kompromissløst fokus på å skape en meningsfylt fremtid for alle, investerer Norselab kapital og komeptanse i selskaper med et tydelig positivt bidrag til bærekraft og som skaper sårt trengt endring i verdens mest ressurskrevende industrier.

Norselab har i dag to aktive venturefond og utvider hurtig på tvers av aktivaklasser og investeringsfaser. Besøk norselab.com for mer informasjon, og følg oss på LinkedIn.