Jon Øivind Ness (f. 1968) er en norsk komponist, som har gjort seg gjeldende siden 1990-tallet, nylig ble han tildelt prisen Årets verk 2022 for "Rawgabitting". Foto: Observatoriet.

–Ærefullt å bli anerkjent for det man gjør, sier komponist Jon Øivind Ness om prisen Årets verk

Jon Øivind Ness er særlig kjent for bruk av mikrotonalitet og utforsking av grenselandet mellom klassisk samtidsmusikk og populærkultur. Humor spiller en viktig rolle i Ness' musikk. Hans opplevelse av offentlighetens fiendtlighet overfor kulturuttrykk utenfor allfarvei kan gjøre hans humor relativt krass. Nylig ble han tildelt Norsk Komponistforenings pris "Årets verk 2022" for " Rawgabitting".

Jon Øivind Ness’ musikalske inspirasjoner spenner her fra South Park og anime til Grisey og Bowie, skrevet for orkester med et mikrotonalt stemt flygel i sentrum. Verket er bestilt og urfremført av pianisten Sanae Yoshida med Kringkastingsorkestret i 2021. Dirigent Petr Popelka.

Her er Jon Øivind Ness' takkeord for prisen:

– Det er ærefullt å bli anerkjent for det man gjør, og det er med stor takknemlighet jeg mottar prisen Årets Verk 2022 for pianokonserten "Rawgabitting".

Det er særlig grunn til å rette oppmerksomheten mot den utrettelige og fantastiske pianisten Sanae Yoshida, som har bestilt og inspirert stykket. En slik eksepsjonell – og på merkverdig vis både tradisjonell og høyst utradisjonell – musiker, gjør at man løfter seg og yter kanskje mer enn man egentlig er i stand til.

Kringkastingsorkestret viste seg nok en gang som et helt unikt orkester å jobbe med som komponist, og jeg var dessuten så heldig å få lagt urframføringen i hendene på KORKs sjefsdirigent Petr Popelka.

Takk til de som har hørt og "sett" dette stykket, både MU og den internasjonale juryen.

Om Årets verk
Norsk Komponistforening deler årlig ut tre likeverdige priser for verk som fortjener å løftes frem for sine særskilte kvaliteter, signert komponister som arbeider med lyd og musikk som kunstform. I år fikk vi inn 100 forslag. Komponistforeningens musikkfaglige utvalg har nominert 20 verk blant disse, urfremført i 2019–2021.

En internasjonal jury bestående av dirigent Rei Munataka (JP/SE), kritiker Maren Ørstavik (NO), den finske komponisten Antti Auvinen (FI) og leder av Musikalsk utvalg Bjørn Morten Christophersen (NO) har kåret tre likeverdige vinnere av Årets verk fra de nominerte.

Hver prismottaker få en plakett og et stipend på 50 000 kroner.
Les om kriteriene for Årets verk her.