"Fra Nijinskis Dagbok - konsertarie for lys sopran og kammerensemble" av Olav Anton Thommessen er nominert til Årets verk 2022. Foto: Bodil Maroni Jensen

Nominert til Årets verk 2022: "Fra Nijinskis Dagbok" av Olav Anton Thommessen

Et verk om en kunstners utvikling mot galskapen, basert på koreograf Vaslav Nijinskis dagbok, skrevet etter at han ble diagnostisert med schizofreni. Dagboken består av intime bekjennelser, stormannsgale brev til datidens verdensledere og nonsensdikt som gjenspeiler mønstre man finner i dansen.

"Verket har en vanvittig energi og Thommessen pusher grensene til et slags kunstnerisk høytrykk som kler tematikken i stykket usedvanlig godt." (Utdrag fra Musikkfaglig utvalgs begrunnelse)

Verket er skrevet på bestilling fra Det Norske Kammerorkester, og ble urfremført på Ultima 17. september i 2019 av Det Norske Kammerorkester med Halldis Rønning som dirigent og sopran Silje Aker Johnsen som solist.

Komponisten om verket

– Vaslav Nijinskij (1890 –1950) var den legendariske førstedanser ved Sergej Djaghilevs Ballets Russe. Han debuterte som koreograf med en skandale: Debussys «L’apres midi d´un faune», der hans siste bevegelse utløste stor forargelse. Hans neste produksjon var Stravinskijs «Våroffer» som resulterte i en av musikkhistoriens mest omsuste teaterskandaler. Etter dette ble det klart at hans dårlige mentale tilstand førte til at han ble innlagt på asyl. Der skrev han en kryptisk dagbok som nylig er blitt utgitt. Den er full av stormannsgale utsagn som til slutt ender med språkets oppløsning i lyder hentet fra ballettens tellesystemer. En tragisk skjebne som har interessert meg helt siden jeg så rekonstruksjonen av hans originale koreografi til «Vårofferet». Han betraktes som den første virkelige koreograf, i motsetning til ballettmestrenes tilpasning av trinn til musikk. En virkelig pionér, forteller komponist Olav Anton Thommessen.

Om komponisten

Olav Anton Thommessen (f. 1946) er en profilert norsk komponist og kulturpersonlighet. Han er født i Oslo, og vokste opp i Tyskland, England og USA. Tok en bachelor-grad i komposisjon ved Indiana University School of Music og fortsatte studier i Warszawa og i Utrecht.

Thommessen er fra 2014 professor emeritus ved Norges musikkhøgskole og har ved siden av sitt virke som komponist og pedagog markert seg som en engasjert debattant på mange områder, fra et bredt samfunnsengasjement til kunstens rolle i samfunnet.