Måling av radon – men velg riktig leverandør

Radon forårsaker over 300 dødsfall i Norge årlig. Direktoratet for strålevern og atomsikkerhet (DSA) anbefaler så lave radonnivåer som praktisk mulig og innenfor anbefalte grenseverdier.

Vintersesong er målesesong

Vinterhalvåret er fyringssesong, og i denne perioden er radonkonsentrasjonen mest stabil. Derfor er vinteren målesesong. Typisk er også radonnivået høyere om vinteren enn om sommeren, noe det korrigeres for når man beregner den såkalte årsmiddelverdien (gjennomsnittmåling gjennom året). Målesesongen er derfor typisk mellom medio oktober til medio april med en målevarighet på minimum 60 dager.

Valg av leverandør

Leder av Norsk radonforening (NRF), Øyvind Krogstadmo forteller at radonmåling kan gjøre både elektronisk og med sporfilmer (målebrikker). Det finnes mange tilbydere av radonmålinger, spesielt med bruk av sporfilmer.

Ifølge Krogstadmo finnes det dessverre aktører som utnytter et uregulert marked og hvor tjenestene som tilbys fremstår nærmest som svindel ift. kvalitet, troverdighet og prising. Ofte opererer disse aktørene med telefonsalg og uten kundeservice. «Vi anbefaler derfor alle som ønsker å måle radon, om å velge leverandører som er medlemmer i NRF. Slik sikres kundene de tjenester og produkter da har betalt for» understreker Krogstadmo.

Norsk radonforening

NRF er en bransjeforening som organiserer medlemmer som tilbyr ulike produkter innen måling- og sikring mot radon. Alle medlemmer forholder seg til en etablert bransjestandard for kvalitet. Dette skal sikre at produkter og tjenester er i tråd med eksisterende myndighetskrav. Kunder som benytter leverandører knyttet til NRF, er også sikret en dialogpartner ved eventuelle uoverensstemmelser. Medlemmer av NRF finner du på foreningen nettsider: www.radonforeningen.no

• Bygg, eiendom

• radon