NRF kommenterer innlegg om radonsikring på Norsk bygningsfysikkdag 2019

27.november 2019 avholdes Norsk bygningsfysikkdag 2019 i Oslo. Dette er en arena for byggenæringen for å dele kunnskap om bygningsfysiske utfordringer og løsninger som er nyttige for bransjen.

Et av innleggene som presentere, gjelder radonsikring. I programmet (se link til hele programmet under) presteres innlegget som følger:

Radonsikring – er veien viktigere enn målet?

• Handlingsrommet for løsninger er for lite
  • Fokus på løsninger i store komplekse bygninger.
  • Radonmembran er ikke nødvendigvis svaret i alle tilfeller
  • Er det noen fornuft i omfattende trykkreduserende tiltak i grunnen?

Pål Kjetil Eian, Norconsult

Styreleder Øyvind Krogstadmo i NRF kommenterer innlegget:

- For Norsk radonforening kan vinklingen på innlegget fremstå noe utfordrende til dagens bestemmelser i både bygningsteknisk forskrift og gjeldende relevante anvisninger knyttet til radonsikring av bygninger. Med bakgrunn i eksisterende krav vet vi at radonreduserende tiltak fungerer. Vi fikk seneste en interessant presentasjon på Radonkonferansen 2019 hvor Direktoratet for strålevern og sikkerhet (DSA) bl.a. holdt et innlegg om holdbarheten av tiltak over tid. Uansett vil det være interessant å se hvilken vinkling ovennevnte innlegg vi tilta, og vi oppfordrer våre medlemmer å melde seg på konferansen. Styret i NRF vil være representert og vi vil komme med en oppsummering til våre medlemmer i etterkant.

Norsk bygningsfysikkdag arrangerer som et samarbeid mellom NTNU og SINTEF. Programmet for dagen finner du her:

• Bygg, eiendom

• radon