Ny pengespillov gir nye muligheter for Norsk Rikstoto

Tirsdag 1. mars ble Lov om pengespill (pengespilloven) behandlet i Stortinget. For Stiftelsen Norsk Rikstoto gir Stortingets anmodningsvedtak et utvidet mulighetsrom som kan styrke stiftelsens konkurransekraft og kanaliseringsevne overfor ulovlige aktører.

Anmodningsvedtaket rundt digitale og virtuelle spill på hest er følgende:
«Stortinget ber regjeringen utvide definisjonen av pengespill på hest til også å omfatte digitale og virtuelle spill på hest.»

Forslaget fikk 52 stemmer for og 49 stemmer mot, og ble dermed vedtatt.

Interessen for tradisjonelt pengespill på hest er nedadgående over hele verden, men interessen for virtuelle og digitale spill på hest er økende.

- Muligheten til å utvikle digitale, virtuelle spill er en svært viktig mulighet for fremtidig sunn og ansvarlig utvikling for oss som pengespilltilbyder, sier Camilla Garmann, administrerende direktør i Norsk Rikstoto. – Norsk Rikstoto jobber godt med digitalisering og vi ser at stadig flere av våre kunder velger å spille digitalt. Skal vi appellere til en yngre kundegruppe i fremtiden må vi stadig utvikle oss og følge med på trender i spillmarkedet, som for eksempel virtuelle spill på hest. Dette kan bli et viktig supplement til våre mer tradisjonelle spillprodukter som er og skal være spill på hest.

Norsk Rikstoto er en av to lovlige pengespillaktører i Norge som jobber for at spill skal foregå i ansvarlige rammer og for å forebygge negative konsekvenser av pengespill. Overskuddet til Norsk Rikstoto går tilbake til hestesport, hestehold og hesteavl i Norge.

• Politikk

• innovasjon