Norsk Rikstoto advarer mot falsk app

I Microsoft app-store kan det se ut som at Norsk Rikstoto har en app som tilbyr pengespill på greyhound-hunder. Denne appen er falsk og Norsk Rikstoto advarer mot å laste den ned.

– Dessverre er dette noen som prøver å utnytte vårt gode navn og rykte. Som ansvarlig leverandør av pengespill i Norge er det veldig synd at vi blir misbrukt på denne måten. Vi vil understreke at denne appen ikke er vår og vi jobber for å få den fjernet fra Microsoft Store, sier Camilla Garmann, administrerende direktør i Norsk Rikstoto.

Som en av to lovlige pengespillaktører i Norge jobber Norsk Rikstoto for at spill skal foregå i ansvarlige rammer og for å forebygge negative konsekvenser av pengespill.

- At dette er en falsk app kan avsløres av at blant annet logoen er feil og at vi ikke tilbyr pengespill på greyhound-hunder. Tillatelsen vår er å tilby pengespill på hest. Likevel skjønner vi at mange kan bli lurt når man ser slike apper, derfor er det viktig for oss å advare mot denne appen, sier Garmann. - Vi har tidligere stoppet en falsk app i App-Store, og nå skal vi få stoppet denne appen i Microsoft Store.

• Kriminalitet, rettsvesen og juss

Norsk Rikstoto er en frittstående, næringsdrivende stiftelse som ble etablert 24. september 1982 av Det Norske Travselskap (DNT) og Norsk Jockeyklub (NJ). Stiftelsen har et overordnet ansvar for all totalisatorvirksomhet og en overordnet økonomisk styring av hestesporten.

Norsk Rikstoto skal være en vesentlig bidragsyter til å sikre utviklingen av hestehold og hesteavl i Norge.